Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Standard
Læsning og fordybelse : En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk. / Hauer, Kristiane.
Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 333 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Læsning og fordybelse
T2 - En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk
AU - Hauer, Kristiane
PY - 2020/10
Y1 - 2020/10
N2 - Ph.d.-afhandlingen Læsning og fordybelse undersøger, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning og i særdeleshed læsning af længere, sammenhængende skønlitterære tekster såsom romaner. Begrundelsen for en sådan undersøgelse er et behov for mere viden om, hvad det vil sige at fordybe sig i at læse skønlitteratur, samt i hvilken udstrækning fordybet læsning bliver både praktiseret og udfordret i dag. Afhandlingens undersøgelse former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del udvikles et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning af skønlitteratur – primært ud fra et fænomenologisk, kognitivt og receptionsæstetisk perspektiv. Den empiriske del består af et etnografisk studie af 70 unge danske 8.-klasseselevers læsning i og uden for skolen, med særligt fokus på to romanlæsningsforløb i dansk.
AB - Ph.d.-afhandlingen Læsning og fordybelse undersøger, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning og i særdeleshed læsning af længere, sammenhængende skønlitterære tekster såsom romaner. Begrundelsen for en sådan undersøgelse er et behov for mere viden om, hvad det vil sige at fordybe sig i at læse skønlitteratur, samt i hvilken udstrækning fordybet læsning bliver både praktiseret og udfordret i dag. Afhandlingens undersøgelse former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del udvikles et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning af skønlitteratur – primært ud fra et fænomenologisk, kognitivt og receptionsæstetisk perspektiv. Den empiriske del består af et etnografisk studie af 70 unge danske 8.-klasseselevers læsning i og uden for skolen, med særligt fokus på to romanlæsningsforløb i dansk.
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Læsning og fordybelse
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -
ID: 249905170