Nye demokratiformer efter gymnasiereformen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Nye demokratiformer efter gymnasiereformen. / Nielsen, Anne Mette Winneche.

I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Bind 2010, Nr. 3, 01.10.2010, s. 26-33.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Nielsen, AMW 2010, 'Nye demokratiformer efter gymnasiereformen', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, bind 2010, nr. 3, s. 26-33.

APA

Nielsen, A. M. W. (2010). Nye demokratiformer efter gymnasiereformen. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2010(3), 26-33.

Vancouver

Nielsen AMW. Nye demokratiformer efter gymnasiereformen. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2010 okt. 1;2010(3):26-33.

Author

Nielsen, Anne Mette Winneche. / Nye demokratiformer efter gymnasiereformen. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2010 ; Bind 2010, Nr. 3. s. 26-33.

Bibtex

@article{b3dbe7be96f14563b744478809e3c37f,
title = "Nye demokratiformer efter gymnasiereformen",
abstract = "Med gymnasiereformen i 2005 og selvejet i 2007 er nye demokratiformer under opsejling i gymnasiet. Artiklen analyserer to bud p{\aa} ny demokratisk praksis i gymnasiet rettet mod elevernes deltagelse i en global, netv{\ae}rksbaseret og medieret verden. Med fokus p{\aa} offentlighed, deltagelse og handlekompetencer udfordrer de hidtil dominerende former for dannelse til demokrati og {\aa}bner samtidig for nye typer skoleudvikling og undervisningspraksis. Processen kalder p{\aa} en diskussion af, om der med reformen og selvejet er opst{\aa}et et behov for grundl{\ae}ggende at gent{\ae}nke vores forst{\aa}else af demokratisk dannelse i gymnasiet.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet",
author = "Nielsen, {Anne Mette Winneche}",
year = "2010",
month = oct,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "2010",
pages = "26--33",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Nye demokratiformer efter gymnasiereformen

AU - Nielsen, Anne Mette Winneche

PY - 2010/10/1

Y1 - 2010/10/1

N2 - Med gymnasiereformen i 2005 og selvejet i 2007 er nye demokratiformer under opsejling i gymnasiet. Artiklen analyserer to bud på ny demokratisk praksis i gymnasiet rettet mod elevernes deltagelse i en global, netværksbaseret og medieret verden. Med fokus på offentlighed, deltagelse og handlekompetencer udfordrer de hidtil dominerende former for dannelse til demokrati og åbner samtidig for nye typer skoleudvikling og undervisningspraksis. Processen kalder på en diskussion af, om der med reformen og selvejet er opstået et behov for grundlæggende at gentænke vores forståelse af demokratisk dannelse i gymnasiet.

AB - Med gymnasiereformen i 2005 og selvejet i 2007 er nye demokratiformer under opsejling i gymnasiet. Artiklen analyserer to bud på ny demokratisk praksis i gymnasiet rettet mod elevernes deltagelse i en global, netværksbaseret og medieret verden. Med fokus på offentlighed, deltagelse og handlekompetencer udfordrer de hidtil dominerende former for dannelse til demokrati og åbner samtidig for nye typer skoleudvikling og undervisningspraksis. Processen kalder på en diskussion af, om der med reformen og selvejet er opstået et behov for grundlæggende at gentænke vores forståelse af demokratisk dannelse i gymnasiet.

KW - Det Humanistiske Fakultet

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2010

SP - 26

EP - 33

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -

ID: 32646898