Pige klik varsomt, thi scenen er skrå: Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Standard

Pige klik varsomt, thi scenen er skrå : Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil. / Sandvik, Kjetil.

Børneteater i interaktion. red. / Niels Lehmann; Claus Chr. Reiche. Viborg : KulturPrinsen, 2007. s. 99-123 (Skrifter fra KulturPrinsen, Bind 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Harvard

Sandvik, K 2007, Pige klik varsomt, thi scenen er skrå: Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil. i N Lehmann & CC Reiche (red), Børneteater i interaktion. KulturPrinsen, Viborg, Skrifter fra KulturPrinsen, bind 6, s. 99-123.

APA

Sandvik, K. (2007). Pige klik varsomt, thi scenen er skrå: Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil. I N. Lehmann, & C. C. Reiche (red.), Børneteater i interaktion (s. 99-123). KulturPrinsen. Skrifter fra KulturPrinsen Bind 6

Vancouver

Sandvik K. Pige klik varsomt, thi scenen er skrå: Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil. I Lehmann N, Reiche CC, red., Børneteater i interaktion. Viborg: KulturPrinsen. 2007. s. 99-123. (Skrifter fra KulturPrinsen, Bind 6).

Author

Sandvik, Kjetil. / Pige klik varsomt, thi scenen er skrå : Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil. Børneteater i interaktion. red. / Niels Lehmann ; Claus Chr. Reiche. Viborg : KulturPrinsen, 2007. s. 99-123 (Skrifter fra KulturPrinsen, Bind 6).

Bibtex

@inbook{cb6419f0ad7b11dcbee902004c4f4f50,
title = "Pige klik varsomt, thi scenen er skr{\aa}: Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil",
abstract = "At spille roller er en v{\ae}sentlig del af mange computerspil. Nogle af disse roller er pr{\ae}designede af spildesignerne, andre er mere {\aa}bne og spilleren m{\aa} derfor selv udfylde rollen. I s{\aa}kaldte 'role-playing-games' (RPGs) har spilleren mulighed for at kreere sin egen rolle ved at anvende spillets karakter-skabeloner, og i 'massive multiplayer online role-playing games' (MMORPGs) er denne mulighed for at skabe sin egen rolle blandet med mulighederne for dramatisk improvisation med andre spilkarakterer inde i spilverdenen s{\aa}vel som mulighederne for at 'chatte' med andre spillere som en integreret del af selve spiloplevelsen. Dette gameplay skaber en meget kompleks form for rollespil. Ved at anvende Ultima Online som eksempel, ser denne artikel n{\ae}rmere p{\aa} den form for rollespil s{\aa}vel som kompleks dramaturgi som vi finder i MMORPGs og de forskellige niveauer som spilleren udf{\o}rer sine handlinger p{\aa}.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, online multiplayer spil, {\aa}bent teater, dramap{\ae}dagogik, dramaturgi, rollespil",
author = "Kjetil Sandvik",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-91503-07-8",
series = "Skrifter fra KulturPrinsen",
pages = "99--123",
editor = "Niels Lehmann and Reiche, {Claus Chr.}",
booktitle = "B{\o}rneteater i interaktion",
publisher = "KulturPrinsen",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Pige klik varsomt, thi scenen er skrå

T2 - Rollespil, dramatisk handling og interaktiv dramaturgi i computerspil

AU - Sandvik, Kjetil

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - At spille roller er en væsentlig del af mange computerspil. Nogle af disse roller er prædesignede af spildesignerne, andre er mere åbne og spilleren må derfor selv udfylde rollen. I såkaldte 'role-playing-games' (RPGs) har spilleren mulighed for at kreere sin egen rolle ved at anvende spillets karakter-skabeloner, og i 'massive multiplayer online role-playing games' (MMORPGs) er denne mulighed for at skabe sin egen rolle blandet med mulighederne for dramatisk improvisation med andre spilkarakterer inde i spilverdenen såvel som mulighederne for at 'chatte' med andre spillere som en integreret del af selve spiloplevelsen. Dette gameplay skaber en meget kompleks form for rollespil. Ved at anvende Ultima Online som eksempel, ser denne artikel nærmere på den form for rollespil såvel som kompleks dramaturgi som vi finder i MMORPGs og de forskellige niveauer som spilleren udfører sine handlinger på.

AB - At spille roller er en væsentlig del af mange computerspil. Nogle af disse roller er prædesignede af spildesignerne, andre er mere åbne og spilleren må derfor selv udfylde rollen. I såkaldte 'role-playing-games' (RPGs) har spilleren mulighed for at kreere sin egen rolle ved at anvende spillets karakter-skabeloner, og i 'massive multiplayer online role-playing games' (MMORPGs) er denne mulighed for at skabe sin egen rolle blandet med mulighederne for dramatisk improvisation med andre spilkarakterer inde i spilverdenen såvel som mulighederne for at 'chatte' med andre spillere som en integreret del af selve spiloplevelsen. Dette gameplay skaber en meget kompleks form for rollespil. Ved at anvende Ultima Online som eksempel, ser denne artikel nærmere på den form for rollespil såvel som kompleks dramaturgi som vi finder i MMORPGs og de forskellige niveauer som spilleren udfører sine handlinger på.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - online multiplayer spil

KW - åbent teater

KW - dramapædagogik

KW - dramaturgi

KW - rollespil

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-91503-07-8

T3 - Skrifter fra KulturPrinsen

SP - 99

EP - 123

BT - Børneteater i interaktion

A2 - Lehmann, Niels

A2 - Reiche, Claus Chr.

PB - KulturPrinsen

CY - Viborg

ER -

ID: 1913806