Radio som Rumforskning: Per Højholts digt Turbo fra bog til lydkunst.
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Da radioproducenterne Peter Kristiansen og Clemens Johansen i samarbejde med forfatteren Per Højholt i 1968-69 omformede Højholts seneste digt Turbo til en radiomontage, døbte de udsendelsen Turbo. En Space-ficering af Per Højholts digt. At radioudgaven af et digt kaldtes en space-ficering, peger på et væsentligt men ofte overset aspekt ved lydmediet: at radioen, ligesom al anden lyd, bidrager til erfaring af rum. I hverdagen bruger vi konstant lydindtryk til at bedømme størrelsen af rum, og til at danne os et indtryk af rummets flader. Radiolyden er dog i modsætning til mange af hverdagens lydindtryk karakteriseret af den såkaldt akusmatiske tilstand, hvori lyden optræder løsrevet fra de forhold, der frembringer den. Radioens rum er derfor i en vis forstand imaginære. Tesen, der skal forfølges i denne artikel, er, at radioudsendelsen netop på grund af mediets akusmatiske karakter kan aflyttes som en refleksion over væsentlige rum- og lytteformer i samtiden.
Bidragets oversatte titel | Radio as Space Research: Per Højholts poem Turbo from text to sound montage (captions in English) |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Rumlig kultur : studier i urbanitet & æstetik |
Redaktører | Henrik Reeh, Birgitte Bundesen Svare, Jannie Rosenberg Bendsen, Henriette Steiner |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | The University of Copenhagen |
Forlag | Museum Tusculanum |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 180-191 |
ISBN (Trykt) | 978-87-635-3704-9 |
Status | Udgivet - 2012 |
- Det Humanistiske Fakultet - Per Højhot, Peter Kristiansen, radio, collage, lydkunst, Deleuze (Gilles), poetik, radiosyntaks
Forskningsområder
ID: 20808386