To musikkulturer - én institution: Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

To musikkulturer - én institution : Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne. / Groth, Sanne Krogh.

Københavns Universitet : Studenterafdelingen Humaniora KU, 2010. 224 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Groth, SK 2010, To musikkulturer - én institution: Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne. Studenterafdelingen Humaniora KU, Københavns Universitet. <http://ncom.nordicom.gu.se/ncom/fbspretrieve/201599/Afhandlingen_i_pdf>

APA

Groth, S. K. (2010). To musikkulturer - én institution: Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne. Studenterafdelingen Humaniora KU. http://ncom.nordicom.gu.se/ncom/fbspretrieve/201599/Afhandlingen_i_pdf

Vancouver

Groth SK. To musikkulturer - én institution: Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne. Københavns Universitet: Studenterafdelingen Humaniora KU, 2010. 224 s.

Author

Groth, Sanne Krogh. / To musikkulturer - én institution : Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne. Københavns Universitet : Studenterafdelingen Humaniora KU, 2010. 224 s.

Bibtex

@phdthesis{f16e73b66d2b458aa29942312141ea9b,
title = "To musikkulturer - {\'e}n institution: Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger det svenske elektronmusikstudie EMS fra etableringen i 1964 til slutningen af 1970{\textquoteright}erne, med det form{\aa}l at skildre og diskutere det komplekse milj{\o}, der er at finde i relation til studiet indenfor tidsrammen. Intentionen med EMS var at skabe et internationalt centrum for forskning i lyd og lydperception og at bygge et af verdens mest avancerede hybridstudier. Institutionens initiativtagere, der havde r{\o}dder i den svenske modernisme, fik formet EMS-projektet efter tidens socialdemokratiske kulturpolitik. Dette resulterede i at projektet l{\o}bende opn{\aa}ede stor {\o}konomisk st{\o}tte til bl.a. indk{\o}b af en computer i 1969. Opbygningen af det store studie blev en kompliceret og langtrukket proces. Undervejs arbejdede en del komponister i EMS{\textquoteright}s principielt midlertidige analoge studie {\textquoteright}klangv{\ae}rkstedet{\textquoteright}, hvor de bl.a. skabte de s{\aa}kaldte text-ljudkompositioner. Dette studie blev efterh{\aa}nden slidt, og komponisterne {\o}nskede nyt analogt udstyr. Ledelsen modsatte sig komponisternes {\o}nske, idet den hellere ville forts{\ae}tte EMS{\textquoteright}s oprindelige satsning p{\aa} digital styring af analoge apparaturer og p{\aa} det planlagte forskningsprojekt. I begyndelsen af 1970{\textquoteright}erne opstod p{\aa} denne baggrund en r{\ae}kke uenigheder og konflikter. I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen {\textquoteright}videnskab{\textquoteright} og positionen {\textquoteright}text-ljud{\textquoteright}. Indenfor positionen {\textquoteright}videnskab{\textquoteright} s{\ae}ttes s{\ae}rligt fokus p{\aa} det planlagte forskningsprojekt, der unders{\o}ges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker p{\aa} omr{\aa}det, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til {\textquoteright}videnskab{\textquoteright} etableres positionen {\textquoteright}text-ljud{\textquoteright}. Text-ljud er en tv{\ae}r{\ae}stetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af v{\ae}rker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudv{\ae}rker. Blandt akt{\o}rerne indenfor positionen {\textquoteright}text-ljud{\textquoteright} fandtes de st{\o}rste kritikere af de m{\aa}l EMS{\textquoteright}s ledelse (positionen {\textquoteright}videnskab{\textquoteright}) havde med institutionen. Udover at unders{\o}ge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, elektroakustisk musik, lydpoesi, text ljud, computermusik, Elektronmusikstudiet EMS, Schaeffer, Wiggen",
author = "Groth, {Sanne Krogh}",
year = "2010",
language = "Dansk",
publisher = "Studenterafdelingen Humaniora KU",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - To musikkulturer - én institution

T2 - Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne

AU - Groth, Sanne Krogh

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Afhandlingen undersøger det svenske elektronmusikstudie EMS fra etableringen i 1964 til slutningen af 1970’erne, med det formål at skildre og diskutere det komplekse miljø, der er at finde i relation til studiet indenfor tidsrammen. Intentionen med EMS var at skabe et internationalt centrum for forskning i lyd og lydperception og at bygge et af verdens mest avancerede hybridstudier. Institutionens initiativtagere, der havde rødder i den svenske modernisme, fik formet EMS-projektet efter tidens socialdemokratiske kulturpolitik. Dette resulterede i at projektet løbende opnåede stor økonomisk støtte til bl.a. indkøb af en computer i 1969. Opbygningen af det store studie blev en kompliceret og langtrukket proces. Undervejs arbejdede en del komponister i EMS’s principielt midlertidige analoge studie ’klangværkstedet’, hvor de bl.a. skabte de såkaldte text-ljudkompositioner. Dette studie blev efterhånden slidt, og komponisterne ønskede nyt analogt udstyr. Ledelsen modsatte sig komponisternes ønske, idet den hellere ville fortsætte EMS’s oprindelige satsning på digital styring af analoge apparaturer og på det planlagte forskningsprojekt. I begyndelsen af 1970’erne opstod på denne baggrund en række uenigheder og konflikter. I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen ’videnskab’ og positionen ’text-ljud’. Indenfor positionen ’videnskab’ sættes særligt fokus på det planlagte forskningsprojekt, der undersøges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker på området, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til ’videnskab’ etableres positionen ’text-ljud’. Text-ljud er en tværæstetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af værker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudværker. Blandt aktørerne indenfor positionen ’text-ljud’ fandtes de største kritikere af de mål EMS’s ledelse (positionen ’videnskab’) havde med institutionen. Udover at undersøge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.

AB - Afhandlingen undersøger det svenske elektronmusikstudie EMS fra etableringen i 1964 til slutningen af 1970’erne, med det formål at skildre og diskutere det komplekse miljø, der er at finde i relation til studiet indenfor tidsrammen. Intentionen med EMS var at skabe et internationalt centrum for forskning i lyd og lydperception og at bygge et af verdens mest avancerede hybridstudier. Institutionens initiativtagere, der havde rødder i den svenske modernisme, fik formet EMS-projektet efter tidens socialdemokratiske kulturpolitik. Dette resulterede i at projektet løbende opnåede stor økonomisk støtte til bl.a. indkøb af en computer i 1969. Opbygningen af det store studie blev en kompliceret og langtrukket proces. Undervejs arbejdede en del komponister i EMS’s principielt midlertidige analoge studie ’klangværkstedet’, hvor de bl.a. skabte de såkaldte text-ljudkompositioner. Dette studie blev efterhånden slidt, og komponisterne ønskede nyt analogt udstyr. Ledelsen modsatte sig komponisternes ønske, idet den hellere ville fortsætte EMS’s oprindelige satsning på digital styring af analoge apparaturer og på det planlagte forskningsprojekt. I begyndelsen af 1970’erne opstod på denne baggrund en række uenigheder og konflikter. I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen ’videnskab’ og positionen ’text-ljud’. Indenfor positionen ’videnskab’ sættes særligt fokus på det planlagte forskningsprojekt, der undersøges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker på området, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til ’videnskab’ etableres positionen ’text-ljud’. Text-ljud er en tværæstetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af værker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudværker. Blandt aktørerne indenfor positionen ’text-ljud’ fandtes de største kritikere af de mål EMS’s ledelse (positionen ’videnskab’) havde med institutionen. Udover at undersøge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - elektroakustisk musik

KW - lydpoesi

KW - text ljud

KW - computermusik

KW - Elektronmusikstudiet EMS

KW - Schaeffer

KW - Wiggen

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - To musikkulturer - én institution

PB - Studenterafdelingen Humaniora KU

CY - Københavns Universitet

ER -

ID: 32167317