«Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her»: En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

«Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her» : En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark. / Moldenhawer, Bolette.

I: Tidsskrift for Velferdsforskning, Bind 20, Nr. 4, 2017, s. 302-316.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Moldenhawer, B 2017, '«Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her»: En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark', Tidsskrift for Velferdsforskning, bind 20, nr. 4, s. 302-316. <https://www.idunn.no/file/pdf/67036518/vi_proever_at_goere_det_saa_godt_for_dem_som_muligt_mens_de_.pdf>

APA

Moldenhawer, B. (2017). «Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her»: En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark. Tidsskrift for Velferdsforskning, 20(4), 302-316. https://www.idunn.no/file/pdf/67036518/vi_proever_at_goere_det_saa_godt_for_dem_som_muligt_mens_de_.pdf

Vancouver

Moldenhawer B. «Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her»: En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark. Tidsskrift for Velferdsforskning. 2017;20(4):302-316.

Author

Moldenhawer, Bolette. / «Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her» : En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark. I: Tidsskrift for Velferdsforskning. 2017 ; Bind 20, Nr. 4. s. 302-316.

Bibtex

@article{4084408519e349cbbc34789634169296,
title = "«Vi pr{\o}ver at g{\o}re det s{\aa} godt for dem som muligt, mens de er her»: En analyse af p{\ae}dagogisk arbejde med asyls{\o}gende b{\o}rn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at unders{\o}ge det p{\ae}dagogiske arbejde med asyls{\o}gende b{\o}rn i den kommunale grundskole i Danmark. Unders{\o}gelsen er informeret af en mikrosociologisk tilgang og best{\aa}r af b{\aa}de interviews med ansatte i skole, asylcenter og forvaltning og deltagende observationer. Unders{\o}gelsen er informeret af Goffmans teori om den sociale samhandlingsorden og Hochschilds teori om f{\o}lelser og f{\o}lelsesarbejde. Den analytiske opm{\ae}rksomhed p{\aa} de tilgange og begrundelser for det p{\ae}dagogiske arbejde, der bearbejdes blandt deltagerne i og mellem skole, asylcenter og forvaltning. Analysen er bygget op omkring tre hovedomr{\aa}der: a) arbejdets vilk{\aa}r og bearbejdninger, b) at skabe det gode b{\o}rneliv mens de venter, c) dilemmaer mellem professionel distance og personligt engagement. Artiklen viser, hvordan det p{\ae}dagogiske arbejde er pr{\ae}get af en dobbelthed mellem integration p{\aa} den ene side og kontinuitet vs. midlertidighed p{\aa} den anden side. Dern{\ae}st hvordan den s{\ae}rlige organisering af undervisningen i asylklasser skaber et professionelt mulighedsrum for l{\ae}rere og p{\ae}dagoger.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, P{\ae}dagogisk arbejde, Asyls{\o}gende b{\o}rn i Danmark, Social samhandlingsorden, F{\o}lelsesarbejde, Midlertidig position",
author = "Bolette Moldenhawer",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "20",
pages = "302--316",
journal = "Tidsskrift for Velferdsforskning",
issn = "0809-2052",
publisher = "Fagbokforlaget",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - «Vi prøver at gøre det så godt for dem som muligt, mens de er her»

T2 - En analyse af pædagogisk arbejde med asylsøgende børn i samspillet mellem skole, asylcenter og forvaltning i Danmark

AU - Moldenhawer, Bolette

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i den kommunale grundskole i Danmark. Undersøgelsen er informeret af en mikrosociologisk tilgang og består af både interviews med ansatte i skole, asylcenter og forvaltning og deltagende observationer. Undersøgelsen er informeret af Goffmans teori om den sociale samhandlingsorden og Hochschilds teori om følelser og følelsesarbejde. Den analytiske opmærksomhed på de tilgange og begrundelser for det pædagogiske arbejde, der bearbejdes blandt deltagerne i og mellem skole, asylcenter og forvaltning. Analysen er bygget op omkring tre hovedområder: a) arbejdets vilkår og bearbejdninger, b) at skabe det gode børneliv mens de venter, c) dilemmaer mellem professionel distance og personligt engagement. Artiklen viser, hvordan det pædagogiske arbejde er præget af en dobbelthed mellem integration på den ene side og kontinuitet vs. midlertidighed på den anden side. Dernæst hvordan den særlige organisering af undervisningen i asylklasser skaber et professionelt mulighedsrum for lærere og pædagoger.

AB - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i den kommunale grundskole i Danmark. Undersøgelsen er informeret af en mikrosociologisk tilgang og består af både interviews med ansatte i skole, asylcenter og forvaltning og deltagende observationer. Undersøgelsen er informeret af Goffmans teori om den sociale samhandlingsorden og Hochschilds teori om følelser og følelsesarbejde. Den analytiske opmærksomhed på de tilgange og begrundelser for det pædagogiske arbejde, der bearbejdes blandt deltagerne i og mellem skole, asylcenter og forvaltning. Analysen er bygget op omkring tre hovedområder: a) arbejdets vilkår og bearbejdninger, b) at skabe det gode børneliv mens de venter, c) dilemmaer mellem professionel distance og personligt engagement. Artiklen viser, hvordan det pædagogiske arbejde er præget af en dobbelthed mellem integration på den ene side og kontinuitet vs. midlertidighed på den anden side. Dernæst hvordan den særlige organisering af undervisningen i asylklasser skaber et professionelt mulighedsrum for lærere og pædagoger.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Pædagogisk arbejde

KW - Asylsøgende børn i Danmark

KW - Social samhandlingsorden

KW - Følelsesarbejde

KW - Midlertidig position

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 20

SP - 302

EP - 316

JO - Tidsskrift for Velferdsforskning

JF - Tidsskrift for Velferdsforskning

SN - 0809-2052

IS - 4

ER -

ID: 186508004