Højsangen og Prædikerens Bog i "Sol går op sol går ned" (2015): En intermedial analyse af Pelle Gudmundsen-Holmgreens opera
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Højsangen og Prædikerens Bog i "Sol går op sol går ned" (2015) : En intermedial analyse af Pelle Gudmundsen-Holmgreens opera. / Petersen, Nils Holger.
Bibelske konfigurationer i kunst og kultur. ed. / Gitte Buch-Hansen; Jesper Tang Nielsen. København : Eksistensen Akademisk, 2021. p. 221-245.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Højsangen og Prædikerens Bog i "Sol går op sol går ned" (2015)
T2 - En intermedial analyse af Pelle Gudmundsen-Holmgreens opera
AU - Petersen, Nils Holger
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - "Sol går op sol går ned" af den danske komponist Pelle Gudmundsen-Holmgreen (1932-2016) blev opført på Det kongelige Teater i januar 2015. Operaen (eller non-operaen som komponisten selv har kaldt den) tog udgangspunkt i den gamle (og af bibelvidenskaben forlængst forladte) opfattelse (afspejlet i en bibel fra 1700-tallet, som komponisten som ung havde fået som gave), at kong Salomo skrev både Prædikerens Bog og Højsangen. Operaen fremstiller samtidigt den unge, livsglade Salomo og den gamle desillusionerede konge på scenen igennem hele operaen. I artiklen diskuteres både operaens forhold til de bibelske tekster og de benspænd for enhver entydig forståelse, som komponisten har foretaget igennem de forskellige medier og undermedier, der anvendes.
AB - "Sol går op sol går ned" af den danske komponist Pelle Gudmundsen-Holmgreen (1932-2016) blev opført på Det kongelige Teater i januar 2015. Operaen (eller non-operaen som komponisten selv har kaldt den) tog udgangspunkt i den gamle (og af bibelvidenskaben forlængst forladte) opfattelse (afspejlet i en bibel fra 1700-tallet, som komponisten som ung havde fået som gave), at kong Salomo skrev både Prædikerens Bog og Højsangen. Operaen fremstiller samtidigt den unge, livsglade Salomo og den gamle desillusionerede konge på scenen igennem hele operaen. I artiklen diskuteres både operaens forhold til de bibelske tekster og de benspænd for enhver entydig forståelse, som komponisten har foretaget igennem de forskellige medier og undermedier, der anvendes.
KW - Det Teologiske Fakultet
KW - Bibelbrug
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Musikteater
KW - Pelle Gudmundsen-Holmgreen
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-410-0025-1
SP - 221
EP - 245
BT - Bibelske konfigurationer i kunst og kultur
A2 - Buch-Hansen, Gitte
A2 - Nielsen, Jesper Tang
PB - Eksistensen Akademisk
CY - København
ER -
ID: 260189388