Om analyse af stavefejl: Årsager, korrespondensregler og udtalevariation
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Om analyse af stavefejl : Årsager, korrespondensregler og udtalevariation. / Juul, Holger; Heegård, Jan.
I: NyS. Nydanske Sprogstudier, Bind 60, 2021, s. 112-149.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Om analyse af stavefejl
T2 - Årsager, korrespondensregler og udtalevariation
AU - Juul, Holger
AU - Heegård, Jan
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Artiklen viser hvordan man kan analysere stavefejl på en pædagogisk relevant måde, og den peger på nødvendigheden af at inddrage viden om udtale. Artik-len skelner grundlæggende mellem to årsager til stavefejl: normkonflikter og normhuller. Afvigelser fra distinkt rigsmålsudtale kan give anledning til norm-konfliktfejl, mens manglende viden om lyd-skrift-korrespondenser kan give anledning til normhulsfejl. Normhulsfejl opdeles i fire typer alt efter om de vedrører ubetingede regler, lydlige betingelser, grammatiske betingelser eller leksikalske betingelser. Præsentationen af årsagstypologien og korrespondens-reglerne følges op af en oversigt over nyere udtaleudviklinger i dansk og en diskussion af om det er blevet sværere at lære at stave. Artiklen slutter med en kort diskussion af de politiske, teknologiske og pædagogiske muligheder for at gøre det lettere at stave på dansk.
AB - Artiklen viser hvordan man kan analysere stavefejl på en pædagogisk relevant måde, og den peger på nødvendigheden af at inddrage viden om udtale. Artik-len skelner grundlæggende mellem to årsager til stavefejl: normkonflikter og normhuller. Afvigelser fra distinkt rigsmålsudtale kan give anledning til norm-konfliktfejl, mens manglende viden om lyd-skrift-korrespondenser kan give anledning til normhulsfejl. Normhulsfejl opdeles i fire typer alt efter om de vedrører ubetingede regler, lydlige betingelser, grammatiske betingelser eller leksikalske betingelser. Præsentationen af årsagstypologien og korrespondens-reglerne følges op af en oversigt over nyere udtaleudviklinger i dansk og en diskussion af om det er blevet sværere at lære at stave. Artiklen slutter med en kort diskussion af de politiske, teknologiske og pædagogiske muligheder for at gøre det lettere at stave på dansk.
U2 - 10.7146/nys.v1i60.129352
DO - 10.7146/nys.v1i60.129352
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 60
SP - 112
EP - 149
JO - NyS
JF - NyS
SN - 0106-8040
ER -
ID: 284899580