En systematik for ideudviklingsformater
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
En systematik for ideudviklingsformater. / Due, Brian Lystgaard.
In: MedieKultur: Journal of media and communication research, Vol. 32, No. 60, 2016, p. 165-195.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - En systematik for ideudviklingsformater
AU - Due, Brian Lystgaard
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Inden for medie- og kommunikationsforskningen har der været sporadisk fokus på de idéudviklingsprocesser, der ligger bag udviklingen af medie- og kommunikationsløsninger. Men præcis viden om, hvordan idéer på møder i kommunikationsafdelinger fremsættes og behandles i autentisk interaktion, mangler. Gennem en række eksempler udvikles i artiklen en sammenhængende systematik for, hvilke formater deltagere bruger, når de 1) fremsætter idéer, responderer 2a) positivt (affilierende) eller 2b) negativt (disaffilierende), og hvordan idéer 3a) accepteres eller 3b) kritikhåndteres. Artiklen bygger på data fra tre forskellige danske kommunikationsafdelinger, der har arbejdet med at udvikle nye kommunikationsprodukter. Artiklen præsenterer en række formater, der er blevet fremanalyseret med videoetnografi skog konversationsanalytisk metode. Artiklens formål er at give et overblik over de mest almindelige kommunikative formater under idéudviklingsmøder.
AB - Inden for medie- og kommunikationsforskningen har der været sporadisk fokus på de idéudviklingsprocesser, der ligger bag udviklingen af medie- og kommunikationsløsninger. Men præcis viden om, hvordan idéer på møder i kommunikationsafdelinger fremsættes og behandles i autentisk interaktion, mangler. Gennem en række eksempler udvikles i artiklen en sammenhængende systematik for, hvilke formater deltagere bruger, når de 1) fremsætter idéer, responderer 2a) positivt (affilierende) eller 2b) negativt (disaffilierende), og hvordan idéer 3a) accepteres eller 3b) kritikhåndteres. Artiklen bygger på data fra tre forskellige danske kommunikationsafdelinger, der har arbejdet med at udvikle nye kommunikationsprodukter. Artiklen præsenterer en række formater, der er blevet fremanalyseret med videoetnografi skog konversationsanalytisk metode. Artiklens formål er at give et overblik over de mest almindelige kommunikative formater under idéudviklingsmøder.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 32
SP - 165
EP - 195
JO - MedieKultur
JF - MedieKultur
SN - 0900-9671
IS - 60
ER -
ID: 162746549