21. januar 2020

Forskningsprojekt undersøger blindes brug af kunstig intelligens

AI i hverdagen

Hvordan kan blinde og svagtseende bruge nogle af de nyeste former for kunstig intelligens, som fx findes i smartphone-apps og i teknologier som bl.a. Google Home og Alexa? Det undersøger kommunikationsforsker Brian Due i et nyt forskningsprojekt støttet af VELUX FONDEN.

- Ved hjælp af videooptagelser med syv blinde superbrugere, der er med længst fremme i brugen af ny teknologi, undersøger vi bl.a., hvordan brugerne konkret anvender allerede eksisterende teknologier, som man fx finder i apps og digitale assistenter i hjemmet. Vi er ikke interesserede i teknologierne i sig selv, men derimod i de sproglige og kropslige handlinger, blinde brugere har i relationen med dem. Vores mål er at identificere de forskellige kommunikationsformer og ikke mindst deres potentialer og udfordringer, så vi kan udvikle læringsmodeller og træningsmateriale til de konsulenter, der arbejder med at hjælpe blinde mennesker rundt omkring i regioner og kommuner, forklarer Brian Due, der bl.a. bruger videoetnografi i sin forskning.

- Man kan få rigtig meget ud af at interviewe folk. Men meget ofte er det, folk siger, bare ikke det samme som det, de gør. Man er nødt til at se på, hvad der konkret foregår. Hvis man spørger de blinde superbrugere, kører tingene for det meste på skinner. Men når man så ser videooptagelser af deres færden igennem, kan man se, at der opstår problem på problem på problem. Men det glemmer de i interviewsituationen. Vi vil fange den autentiske interaktion mellem brugerne og teknologien, forklarer Brian Due.

Han har i tidligere forskningsprojekter arbejdet sammen med bl.a. Dansk Blindesamfund og Instituttet for blinde og svagsynede (IBOS) om udviklingen af nye og specialdesignede teknologier, der kan hjælpe blinde i hverdagen.

Om projektet

Projektet ’Blinde menneskers brug af AI-teknologi’ er et samarbejde mellem Københavns Universitet og Instituttet for blinde og svagsynede (IBOS).
Det er støttet med fem millioner kroner fra VELUX FONDENs HUMpraxisprogram.
Læs mere på projektets hjemmeside

- Men problemet med at udvikle nye apps og teknologier, der skal hjælpe med konkrete problemer, er, at det ofte er meget langt fra noget, som giver reel værdi til brugerne, i det her tilfælde de blinde. For typisk består hjælpen af en særlig teknologi, der er udviklet til formålet, og så skal den blinde løbe rundt med ti forskellige devices, der ikke kan tale sammen. For at teknologien skal give mening for den blinde, skal den kunne kobles op på deres smartphone. I vores nye forskningsprojekt vil vi derfor finde ud af, hvad de store systemer, der allerede findes, kan hjælpe blinde og svagtseende med. Microsoft og Apple laver allerede teknologi, der kan hjælpe, og det samme gør smart home-systemer som fx Google Home og Alexa, siger Brian Due og tilføjer:

- Men der er vildt mange udfordringer ved det og rigtig meget, der ikke fungerer, og det er bl.a. det, projektet kommer til at handle om. Meget af den eksisterende teknologi er jo ikke designet specifikt til blinde, og de softwareudviklere, der sidder og laver den, opererer ud fra en visuel verdensopfattelse, og det skinner tydeligt igennem.