Den flerkulturelle dimension i pædagogikken

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. / Moldenhawer, Bolette.

Klassisk og moderne pædagogisk teori. red. / Peter Østergaard Andersen; Tomas Ellegaard. 2. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2012. s. 186-210.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Moldenhawer, B 2012, Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. i P Østergaard Andersen & T Ellegaard (red), Klassisk og moderne pædagogisk teori. 2. udg, Hans Reitzels Forlag, København, s. 186-210.

APA

Moldenhawer, B. (2012). Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. I P. Østergaard Andersen, & T. Ellegaard (red.), Klassisk og moderne pædagogisk teori (2. udg., s. 186-210). Hans Reitzels Forlag.

Vancouver

Moldenhawer B. Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. I Østergaard Andersen P, Ellegaard T, red., Klassisk og moderne pædagogisk teori. 2. udg. København: Hans Reitzels Forlag. 2012. s. 186-210

Author

Moldenhawer, Bolette. / Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. Klassisk og moderne pædagogisk teori. red. / Peter Østergaard Andersen ; Tomas Ellegaard. 2. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2012. s. 186-210

Bibtex

@inbook{d3d048ddde2f4b4eba8dba978c2da6a4,
title = "Den flerkulturelle dimension i p{\ae}dagogikken",
abstract = "I dette kapitel udforskes p{\ae}dagogiske udfordringer forbundet med at skulle h{\aa}ndtere en kulturelt mangfoldig sammens{\ae}tning af b{\o}rn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. F{\o}rste afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er v{\ae}vet sammen med en s{\ae}rlig integrations- og lighedsforst{\aa}else omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dern{\ae}st migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begr{\ae}nsninger i det p{\ae}dagogiske arbejde med at h{\aa}ndtere etniske minoritetsb{\o}rn og unge. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, migration, uddannelse, kultur, etnicitet",
author = "Bolette Moldenhawer",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "9788741255804",
pages = "186--210",
editor = "{{\O}stergaard Andersen}, Peter and Tomas Ellegaard",
booktitle = "Klassisk og moderne p{\ae}dagogisk teori",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
edition = "2.",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Den flerkulturelle dimension i pædagogikken

AU - Moldenhawer, Bolette

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.

AB - I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - migration

KW - uddannelse

KW - kultur

KW - etnicitet

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788741255804

SP - 186

EP - 210

BT - Klassisk og moderne pædagogisk teori

A2 - Østergaard Andersen, Peter

A2 - Ellegaard, Tomas

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

ID: 44693378