Den flerkulturelle dimension i pædagogikken

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider14
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2012
Udgave2.
Sider186-210
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788741255804
StatusUdgivet - 2012

ID: 44693378