Fascinatografi: Den store verden i en lille tavs firkant af papir

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Fotografiet er som en firkantet skive af rum og tid. Firkanten kan fastholde erindringer, traumer og drømme, altså vores mest af alt tavse udtryk. Den virkelighed, der helt uomtvisteligt viser sig på fotografiet, åbner op for andre billeder, nemlig erindringens, traumets og drømmens udtryk - altså fjerne, ubevidste og tavse billeder. Denne åbning bliver muliggjort ved, at virkeligheden fikseres som billede og denne fiksering er paradoksal: tiden og rummet bliver både fastholdt og ophævet ligesom i de indre billeder. De kan forenes i det øje, der med Roland Barthes tænker. I artiklen skelner jeg ikke mellem analoge og digitale fotografier, fordi jeg for det første mener, at der er tale om en kontinuitet. Fr det andet var det digitale fotografi kun i sin begyndelse med navne som Nancy Burson og Aziz/Cucher.
.
English: The photograph is like a square slice of space and time. The square can retain memories, traumas and dreams, ie our most of all silent expressions. The reality that unequivocally appears in the photograph opens up other images, namely the expression of memory, trauma and dream - that is, distant, unconscious and silent images. This opening is made possible by the fact that reality is fixed as an image and this fixation is paradoxical: time and space are both maintained and abolished, just as in the inner images. They can be united in the eye that thinks with Roland Barthes. In the article, I do not distinguish between analogue and digital photographs because, firstly, I believe that there is a continuity. Second, digital photography was only in its infancy with names like Nancy Burson and Aziz / Cucher.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1 aug. 2020
UdgiverForlaget Rhodos
Antal sider32
StatusUdgivet - 1 aug. 2020

Bibliografisk note

Artiklen er udgivet i antologien 'Sølv og Salte' ed. T. Hansen i en srie fra Det Kgl. Bibliotek, der hedder 'Fund og Forskning'. Det Kgl. Bibliotek har udgivet e-udgaven af artiklen i 2020.

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - fotografi, traume, drøm, erindring, tid, rum, Roland Barthes, Walter Benjamin, drømmens navle, virkelighed, realitet, interne og eksterne billeder

ID: 303671183