Genrer som rammer: Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Genrer som rammer : Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori. / Smedegaard, Anne.

København : Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 327 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Smedegaard, A 2016, Genrer som rammer: Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, København.

APA

Smedegaard, A. (2016). Genrer som rammer: Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori. København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

Vancouver

Smedegaard A. Genrer som rammer: Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori. København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 327 s.

Author

Smedegaard, Anne. / Genrer som rammer : Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori. København : Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 327 s.

Bibtex

@phdthesis{785b24300b554cc1a2bcfa032b52af36,
title = "Genrer som rammer: Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afs{\ae}t i en diskussion af pragmatisk genreteori",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger, hvordan henholdsvis Ministeriet for B{\o}rn, Undervisning og Ligestilling (UVM), danskl{\ae}rere og gymnasieelever definerer og anvender tre skriftlige eksamensgenrer i det almene gymnasiums danskfag (stx), kronik, essay og litter{\ae}r artikel. Gennem dokumentanalyse af 17 ministerielle dokumenter om de tre genrer p{\aa}vises en r{\ae}kke uoverensstemmelser ved ministeriets genrebeskrivelser samt en tendens til,at beskrivelserne pr{\ae}senteres som objektive, homogene og udt{\o}mmende. Elevernes genrekonstruktioner afd{\ae}kkes gennem sproglige analyser af i alt 11 udvalgte gymnasieelevers essay og kronikker, hvor der fokuseres p{\aa} elevernes brug af stemmemark{\o}rer. Analyserne kombinerer kvantitative og kvalitative analysemetoder og viser, at det er muligt at udvikle detaljerede genrebeskrivelser af essay- og kronikgenren,samt at selv-og l{\ae}serfremh{\ae}velsesmark{\o}rer bruges v{\ae}sensforskelligt i lavt-og h{\o}jt-evaluerede essay og kronikker. Analyser af tre gymnasiel{\ae}reres skriftlige feedback p{\aa} essay og kronikker viser, at elevernes anvendelse af selv-og l{\ae}serfremh{\ae}velser stort set ikke tematiseres i feedbacken.Dertil p{\aa}visesen stor diskrepans mellem de emner og feedbackhandlinger, som anvendes i feedback p{\aa} henholdsvis h{\o}jt-og lavt-evaluerede kronikker/essay.I forl{\ae}ngelse heraf argumenteres der for, at analyserne beskriver en generel fagkultur, samt at denne feedbackkultur med reference til Bourdieu kan beskrives som symbolsk voldelig. Afhandlingensteoretiske diskussion resulterer i formuleringen af en femleddet pragmatisk genredefinition. Denne inddrages sammen med afhandlingens analytiske resultater i afhandlingens afsluttende didaktiske refleksioner, hvor der gives konkrete forslag til, hvordan nuv{\ae}rende danskfaglige praksisser i stx kan videreudvikles.",
author = "Anne Smedegaard",
year = "2016",
language = "Dansk",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Genrer som rammer

T2 - Et genreanalytisk studie af institutionelle skrive- og eksamenspraksisser i det almene gymnasiums danskfag med afsæt i en diskussion af pragmatisk genreteori

AU - Smedegaard, Anne

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Afhandlingen undersøger, hvordan henholdsvis Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (UVM), dansklærere og gymnasieelever definerer og anvender tre skriftlige eksamensgenrer i det almene gymnasiums danskfag (stx), kronik, essay og litterær artikel. Gennem dokumentanalyse af 17 ministerielle dokumenter om de tre genrer påvises en række uoverensstemmelser ved ministeriets genrebeskrivelser samt en tendens til,at beskrivelserne præsenteres som objektive, homogene og udtømmende. Elevernes genrekonstruktioner afdækkes gennem sproglige analyser af i alt 11 udvalgte gymnasieelevers essay og kronikker, hvor der fokuseres på elevernes brug af stemmemarkører. Analyserne kombinerer kvantitative og kvalitative analysemetoder og viser, at det er muligt at udvikle detaljerede genrebeskrivelser af essay- og kronikgenren,samt at selv-og læserfremhævelsesmarkører bruges væsensforskelligt i lavt-og højt-evaluerede essay og kronikker. Analyser af tre gymnasielæreres skriftlige feedback på essay og kronikker viser, at elevernes anvendelse af selv-og læserfremhævelser stort set ikke tematiseres i feedbacken.Dertil påvisesen stor diskrepans mellem de emner og feedbackhandlinger, som anvendes i feedback på henholdsvis højt-og lavt-evaluerede kronikker/essay.I forlængelse heraf argumenteres der for, at analyserne beskriver en generel fagkultur, samt at denne feedbackkultur med reference til Bourdieu kan beskrives som symbolsk voldelig. Afhandlingensteoretiske diskussion resulterer i formuleringen af en femleddet pragmatisk genredefinition. Denne inddrages sammen med afhandlingens analytiske resultater i afhandlingens afsluttende didaktiske refleksioner, hvor der gives konkrete forslag til, hvordan nuværende danskfaglige praksisser i stx kan videreudvikles.

AB - Afhandlingen undersøger, hvordan henholdsvis Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (UVM), dansklærere og gymnasieelever definerer og anvender tre skriftlige eksamensgenrer i det almene gymnasiums danskfag (stx), kronik, essay og litterær artikel. Gennem dokumentanalyse af 17 ministerielle dokumenter om de tre genrer påvises en række uoverensstemmelser ved ministeriets genrebeskrivelser samt en tendens til,at beskrivelserne præsenteres som objektive, homogene og udtømmende. Elevernes genrekonstruktioner afdækkes gennem sproglige analyser af i alt 11 udvalgte gymnasieelevers essay og kronikker, hvor der fokuseres på elevernes brug af stemmemarkører. Analyserne kombinerer kvantitative og kvalitative analysemetoder og viser, at det er muligt at udvikle detaljerede genrebeskrivelser af essay- og kronikgenren,samt at selv-og læserfremhævelsesmarkører bruges væsensforskelligt i lavt-og højt-evaluerede essay og kronikker. Analyser af tre gymnasielæreres skriftlige feedback på essay og kronikker viser, at elevernes anvendelse af selv-og læserfremhævelser stort set ikke tematiseres i feedbacken.Dertil påvisesen stor diskrepans mellem de emner og feedbackhandlinger, som anvendes i feedback på henholdsvis højt-og lavt-evaluerede kronikker/essay.I forlængelse heraf argumenteres der for, at analyserne beskriver en generel fagkultur, samt at denne feedbackkultur med reference til Bourdieu kan beskrives som symbolsk voldelig. Afhandlingensteoretiske diskussion resulterer i formuleringen af en femleddet pragmatisk genredefinition. Denne inddrages sammen med afhandlingens analytiske resultater i afhandlingens afsluttende didaktiske refleksioner, hvor der gives konkrete forslag til, hvordan nuværende danskfaglige praksisser i stx kan videreudvikles.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Genrer som rammer

PB - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

CY - København

ER -

ID: 167918639