Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget. / Villadsen, Lisa Storm.

I: Dansknoter, Bind 2020, Nr. 4, 10.12.2020, s. 18-21.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Villadsen, LS 2020, 'Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget', Dansknoter, bind 2020, nr. 4, s. 18-21.

APA

Villadsen, L. S. (2020). Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget. Dansknoter, 2020(4), 18-21.

Vancouver

Villadsen LS. Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget. Dansknoter. 2020 dec. 10;2020(4):18-21.

Author

Villadsen, Lisa Storm. / Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget. I: Dansknoter. 2020 ; Bind 2020, Nr. 4. s. 18-21.

Bibtex

@article{8ead3bf500cd432cbf7c802bce3db1e7,
title = "Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget",
abstract = "Hvordan kan man behandle emner som social protest og aktivisme i danskundervisningen? Og hvordan kobler man dem til elevernes verden? Retorisk medborgerskab er en nyttig ramme for koblingen mellem de kritisk-analytiske og de produktive aspekter af danskfaget. I denne artikel introduceres begrebet, og det illustreres i to korte eksempler. Samtidig peger jeg p{\aa} nogle grundl{\ae}ggende begreber, som kan bruges i undervisningen til at give eleverne en forst{\aa}else af deres egen rolle som retoriske medborgere, og som de kan bruge i analysen af andres kommunikation og produktionen af deres egen.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Retorisk medborgerskab, Protestretorik",
author = "Villadsen, {Lisa Storm}",
year = "2020",
month = dec,
day = "10",
language = "Dansk",
volume = "2020",
pages = "18--21",
journal = "Dansknoter",
issn = "2246-624X",
publisher = "Danskl{\ae}rerforeningen",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget

AU - Villadsen, Lisa Storm

PY - 2020/12/10

Y1 - 2020/12/10

N2 - Hvordan kan man behandle emner som social protest og aktivisme i danskundervisningen? Og hvordan kobler man dem til elevernes verden? Retorisk medborgerskab er en nyttig ramme for koblingen mellem de kritisk-analytiske og de produktive aspekter af danskfaget. I denne artikel introduceres begrebet, og det illustreres i to korte eksempler. Samtidig peger jeg på nogle grundlæggende begreber, som kan bruges i undervisningen til at give eleverne en forståelse af deres egen rolle som retoriske medborgere, og som de kan bruge i analysen af andres kommunikation og produktionen af deres egen.

AB - Hvordan kan man behandle emner som social protest og aktivisme i danskundervisningen? Og hvordan kobler man dem til elevernes verden? Retorisk medborgerskab er en nyttig ramme for koblingen mellem de kritisk-analytiske og de produktive aspekter af danskfaget. I denne artikel introduceres begrebet, og det illustreres i to korte eksempler. Samtidig peger jeg på nogle grundlæggende begreber, som kan bruges i undervisningen til at give eleverne en forståelse af deres egen rolle som retoriske medborgere, og som de kan bruge i analysen af andres kommunikation og produktionen af deres egen.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Retorisk medborgerskab

KW - Protestretorik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2020

SP - 18

EP - 21

JO - Dansknoter

JF - Dansknoter

SN - 2246-624X

IS - 4

ER -

ID: 249859580