Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Standard
Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten. / Hamre, Bjørn Frithiof.
Inklusion og eksklusion: I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog. red. / Janne Hedegaard Hansen; Kirsten Elisa Petersen. København : Hans Reitzels Forlag, 2019.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten
AU - Hamre, Bjørn Frithiof
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Kapitlets formål er at analysere inklusion som historisk begreb, der er blevet tillagt flertydige og modsætningsfyldte betydninger. Kapitlets analytiske optik består i at anskue pædagogik som et fænomen, der både varetager normerende og normaliserende funktioner i forhold til staten og skolesystemet. Selve analysen består af tre analytiske blikke på skolesystemets måde at håndtere diversitet på. Det første blik behandler opkomsten af specialpædagogik som skolens håndtering af diversitet i midten af 1900-tallet. Det andet blik behandler opkomsten af visionen om inklusion som et historisk korrektiv til specialpædagogikken, der problematiseres som ekskluderende. Det tredje blik behandler gennemslaget af evalueringskulturen i skolesystemet, der repræsenterer et nyt korrektiv til inklusion, hvis betydning forskydes til at agere lydig tjener for faglig optimering af eleverne. Afslutningsvis diskuteres det modsætningsfyldte inklusionsbegreb i relation til statens modstridende interesser.
AB - Kapitlets formål er at analysere inklusion som historisk begreb, der er blevet tillagt flertydige og modsætningsfyldte betydninger. Kapitlets analytiske optik består i at anskue pædagogik som et fænomen, der både varetager normerende og normaliserende funktioner i forhold til staten og skolesystemet. Selve analysen består af tre analytiske blikke på skolesystemets måde at håndtere diversitet på. Det første blik behandler opkomsten af specialpædagogik som skolens håndtering af diversitet i midten af 1900-tallet. Det andet blik behandler opkomsten af visionen om inklusion som et historisk korrektiv til specialpædagogikken, der problematiseres som ekskluderende. Det tredje blik behandler gennemslaget af evalueringskulturen i skolesystemet, der repræsenterer et nyt korrektiv til inklusion, hvis betydning forskydes til at agere lydig tjener for faglig optimering af eleverne. Afslutningsvis diskuteres det modsætningsfyldte inklusionsbegreb i relation til statens modstridende interesser.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Differentiering
KW - Velfærdsstaten
KW - Foucault
KW - inklusion og eksklusion
KW - Diversitet
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788741269689
BT - Inklusion og eksklusion
A2 - Hedegaard Hansen, Janne
A2 - Petersen, Kirsten Elisa
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -
ID: 196178935