Når målet flytter sig - motivation over lang tid
Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Når målet flytter sig - motivation over lang tid. / Arnfast, Juni Søderberg.
2019. Paper præsenteret ved Nordand 14, København.Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CONF
T1 - Når målet flytter sig - motivation over lang tid
AU - Arnfast, Juni Søderberg
N1 - artikel under udarbejdelse
PY - 2019/5/29
Y1 - 2019/5/29
N2 - Trods de nye erkendelser inden for motivationsforskning gennem de seneste 20 år, støder man stadig på en forsimplet opfattelse af motivation hos meningsdannere og lovgivere. Dét ønsker jeg at udfordre.Den teoretiske tilgang til motivation har bevæget sig fra definitioner baseret på øjebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 år også at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx Dörnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009). Med udgangspunkt i én case ønsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforståelse baseret på teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at undersøge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at spørgsmålet om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, når indlærer opnår en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indlærers generelle tilgang til at opøve særlige kompetencer?I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indlærers egen beskrivelse af motivation kan ændre sig over lang tid samt at afdække Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at lære sprog.
AB - Trods de nye erkendelser inden for motivationsforskning gennem de seneste 20 år, støder man stadig på en forsimplet opfattelse af motivation hos meningsdannere og lovgivere. Dét ønsker jeg at udfordre.Den teoretiske tilgang til motivation har bevæget sig fra definitioner baseret på øjebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 år også at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx Dörnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009). Med udgangspunkt i én case ønsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforståelse baseret på teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at undersøge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at spørgsmålet om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, når indlærer opnår en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indlærers generelle tilgang til at opøve særlige kompetencer?I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indlærers egen beskrivelse af motivation kan ændre sig over lang tid samt at afdække Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at lære sprog.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - motivation
KW - Sprogtilegnelse
KW - identitet
M3 - Paper
T2 - Nordand 14
Y2 - 27 May 2019 through 29 May 2019
ER -
ID: 235164454