Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Digital detox : Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel? / Lindell, Johanna Falby; Ellemose Lindvig, Katrine; Madsen, Lian Malai; Stenalt, Maria Hvid; Ursbak-Bamberg, Katrine; Nielsen, Søren Beck.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 19, No. 36, 2024, p. 50-69.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Lindell, JF, Ellemose Lindvig, K, Madsen, LM, Stenalt, MH, Ursbak-Bamberg, K & Nielsen, SB 2024, 'Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, vol. 19, no. 36, pp. 50-69. https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.141066

APA

Lindell, J. F., Ellemose Lindvig, K., Madsen, L. M., Stenalt, M. H., Ursbak-Bamberg, K., & Nielsen, S. B. (2024). Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel? Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 19(36), 50-69. https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.141066

Vancouver

Lindell JF, Ellemose Lindvig K, Madsen LM, Stenalt MH, Ursbak-Bamberg K, Nielsen SB. Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel? Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2024;19(36):50-69. https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.141066

Author

Lindell, Johanna Falby ; Ellemose Lindvig, Katrine ; Madsen, Lian Malai ; Stenalt, Maria Hvid ; Ursbak-Bamberg, Katrine ; Nielsen, Søren Beck. / Digital detox : Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2024 ; Vol. 19, No. 36. pp. 50-69.

Bibtex

@article{86d9036ad804466192e042f6c8d0e3d6,
title = "Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?",
abstract = "Brugen af digitale devices s{\aa}som b{\ae}rbare computere, tablets og mobiltelefoner i undervisningssituationer er genstand for ophedet debat i det aktuelle politiske landskab. I didaktiske kredse hersker der ligeledes stor interesse for emnet. I denne artikel diskuterer vi, hvilken rolle timeouts fra brugen af digitale devices (digital detox) spiller for graden af aktivitet og oplevet trivsel blandt universitetsstuderende. Vi sammenligner to undervisningsforl{\o}b: et med ureguleret brug af digitale devices og et med kraftigt reguleret, dvs. hvor studerende overhovedet ikke benytter s{\aa}danne enheder i undervisningen. Disse forl{\o}b unders{\o}ges igennem videoetnografiske metoder, deltagerobservation, interview, survey, samt videoassisterede interview. Studies resultater er ikke entydige, men indikerer dog, at digitale timeouts og regulering a) ikke n{\o}dvendigvis i selv medf{\o}rer h{\o}jere aktivitetsniveau, men b) kan f{\o}re til oplevelser af styrket trivsel.",
author = "Lindell, {Johanna Falby} and {Ellemose Lindvig}, Katrine and Madsen, {Lian Malai} and Stenalt, {Maria Hvid} and Katrine Ursbak-Bamberg and Nielsen, {S{\o}ren Beck}",
year = "2024",
doi = "10.7146/dut.v19i36.141066",
language = "Dansk",
volume = "19",
pages = "50--69",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "36",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Digital detox

T2 - Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?

AU - Lindell, Johanna Falby

AU - Ellemose Lindvig, Katrine

AU - Madsen, Lian Malai

AU - Stenalt, Maria Hvid

AU - Ursbak-Bamberg, Katrine

AU - Nielsen, Søren Beck

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Brugen af digitale devices såsom bærbare computere, tablets og mobiltelefoner i undervisningssituationer er genstand for ophedet debat i det aktuelle politiske landskab. I didaktiske kredse hersker der ligeledes stor interesse for emnet. I denne artikel diskuterer vi, hvilken rolle timeouts fra brugen af digitale devices (digital detox) spiller for graden af aktivitet og oplevet trivsel blandt universitetsstuderende. Vi sammenligner to undervisningsforløb: et med ureguleret brug af digitale devices og et med kraftigt reguleret, dvs. hvor studerende overhovedet ikke benytter sådanne enheder i undervisningen. Disse forløb undersøges igennem videoetnografiske metoder, deltagerobservation, interview, survey, samt videoassisterede interview. Studies resultater er ikke entydige, men indikerer dog, at digitale timeouts og regulering a) ikke nødvendigvis i selv medfører højere aktivitetsniveau, men b) kan føre til oplevelser af styrket trivsel.

AB - Brugen af digitale devices såsom bærbare computere, tablets og mobiltelefoner i undervisningssituationer er genstand for ophedet debat i det aktuelle politiske landskab. I didaktiske kredse hersker der ligeledes stor interesse for emnet. I denne artikel diskuterer vi, hvilken rolle timeouts fra brugen af digitale devices (digital detox) spiller for graden af aktivitet og oplevet trivsel blandt universitetsstuderende. Vi sammenligner to undervisningsforløb: et med ureguleret brug af digitale devices og et med kraftigt reguleret, dvs. hvor studerende overhovedet ikke benytter sådanne enheder i undervisningen. Disse forløb undersøges igennem videoetnografiske metoder, deltagerobservation, interview, survey, samt videoassisterede interview. Studies resultater er ikke entydige, men indikerer dog, at digitale timeouts og regulering a) ikke nødvendigvis i selv medfører højere aktivitetsniveau, men b) kan føre til oplevelser af styrket trivsel.

U2 - 10.7146/dut.v19i36.141066

DO - 10.7146/dut.v19i36.141066

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 19

SP - 50

EP - 69

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 36

ER -

ID: 392715188