Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Standard
Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg? / Mortensen, Marianne Foss; Quistgaard, Nana.
I: Unge Paedagoger, Bind 2011, Nr. 1, 2011, s. 63-70.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?
AU - Mortensen, Marianne Foss
AU - Quistgaard, Nana
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Artiklen handler om skolegruppers besøg på museer, om det de lærer med særligt fokus på, hvordan man kan dokumentere og evaluere denne læring. De fleste museer tilbyder skolegrupper flere typer af museumsundervisning, fx udstillingsbesøg struktureret af opgaveark, som eleverne skal løse, eller udstillingsbesøg, der introduceres eller afsluttes med oplæg fra museumsformidleren. Fordi museets kvantitativt vigtigste formidlingsmediumer dets udstillinger, vil forfatterne fokusere på, hvordan man med forskellige metoder kan evaluere udbytte. Disse metoder, især ”Personal meaning mapping, Stimulated recall og lydoptagelser” afspejler i langt højere grad, at læring foregår i flere dimensioner og er en proces som i høj grad er unik for det enkelte individ. Men måske også at grænserne mellem uformelle og formelle læringsarenaer langsomt bliver nedbrudt - til gavn for læreprocessen
AB - Artiklen handler om skolegruppers besøg på museer, om det de lærer med særligt fokus på, hvordan man kan dokumentere og evaluere denne læring. De fleste museer tilbyder skolegrupper flere typer af museumsundervisning, fx udstillingsbesøg struktureret af opgaveark, som eleverne skal løse, eller udstillingsbesøg, der introduceres eller afsluttes med oplæg fra museumsformidleren. Fordi museets kvantitativt vigtigste formidlingsmediumer dets udstillinger, vil forfatterne fokusere på, hvordan man med forskellige metoder kan evaluere udbytte. Disse metoder, især ”Personal meaning mapping, Stimulated recall og lydoptagelser” afspejler i langt højere grad, at læring foregår i flere dimensioner og er en proces som i høj grad er unik for det enkelte individ. Men måske også at grænserne mellem uformelle og formelle læringsarenaer langsomt bliver nedbrudt - til gavn for læreprocessen
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - museum
KW - didaktik
KW - læring
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2011
SP - 63
EP - 70
JO - Unge Paedagoger
JF - Unge Paedagoger
SN - 0106-5386
IS - 1
ER -
ID: 33266542