Museumsmekanismer: Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Uformelle miljøer såsom museer og science-centre er vigtige læringsarenaer, men endnu findes der ganske lidt forskning der viser hvordan forholdet mellem den lærende og museets læringsmiljø – udstillingen – kan optimeres. I denne artikel gives der et bud på et designværktøj der dels retter sig mod et veldokumenteret problem der forekommer i mødet mellem museumsopstillingen og den lærende, dels bidrager med en konkret metode til opstillings- og udstillingsudvikling i en museumskontekst. Værktøjet, som tager udgangspunkt i begrebet prakseologi (Chevallard, 1999), kan bruges både deskriptivt som et analyseværktøj og normativt som et designværktøj. Disse anvendelser af værktøjet illustreres i artiklen.
Bidragets oversatte titel | Museum mechanisms: Optimising the relationship between exhibition design and outcome |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2010 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 44-56 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - dec. 2010 |
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet - museum, udstilling
Forskningsområder
ID: 32133294