Tak for 50 år! Afskedsforelæsning af Hanne Ruus

Professor i Dansk sprog Hanne Ruus, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS), holdt afskedsforelæsning den 1. oktober 2019. I optagelsen fortæller hun om de mest interessante emner hun har beskæftiget sig med i sine 50 år på Københavns Universitet.

Hør optagelse af forelæsningen som mp3-fil (53 minutter, 99 MB)

Nogle publikationer udløst af DANwORD-projektet.

I undervisningen i dansk sprog og ældre danske tekster startede hun med spritstencils i 1969 og sluttede med e-learning i 2000-årene. Hun var med til at introducere humanistisk it fra EF-maskinoversættelsesprojektet Eurotra i 1980'erne til digitale tekstsamlinger i 2000-tallet, herunder Digitale Undersøgelser af Dansk Sprog (DUDS).

De vigtigste forskningsprojekter har været DANwORD, hyppighedsundersøgelser i moderne dansk, Dansk Folkevisekultur 1550-1700, og Danske Kerneord med leksikalske relationer.

I perioden 2003-2010 var hun med til at udvikle og anvende e-learningsystemet DIT, det blev brugt både til undervisning og forskning.

De administrative opgaver har gået fra sværdslag med marxistiske studenterpolitikere i 1970'ernes studienævn over bestyrelsesposter i RECKU og UNI.C og medlemskab af Det Frie Forskningsråd for Kultur og Kommunikation og af ESF’s Committee for the Humanities.