EDUCABLE: Uddannelsessocialisering i nutidens digitaliserede samfund
I EDUCABLE-projektet undersøger vi, hvilken rolle digitale fællesskaber og sociale medier spiller for unges syn på fremtidsmuligheder og uddannelsesvalg. Det gør vi gennem en sproglig og etnografisk undersøgelse blandt udskolingselever på en folkeskole.
En del af projektets forskere fokuserer på elevernes hverdag i skolen og deres deltagelse i digitale fællesskaber og fora. Andre af projektets forskere fokuserer på de forskellige ideer om uddannelse og arbejdsliv der findes i den digitale offentlighed og hos unge på tværs af forskellige skoler i Danmark.
Dermed vil vi blive klogere på:
- Hvordan ideer der cirkulerer i digitale fora, spiller sammen med eller muligvis udfordrer de forståelser der findes i skolesystemet, blandt lærere og forældre.
- Hvorvidt sådanne ideer forstyrrer de sammenhænge der ellers antages at være mellem uddannelse og familiebaggrund.
De teknologiske muligheder for at opsøge viden og dele erfaringer digitalt på tværs af tid og sted medfører nemlig nye udfordringer for masseuddannelsessystemet. Vi ved bare ikke meget om hvordan. Den aktuelle offentlige og politiske debat om digitalisering og uddannelse fokuserer mere på betydningen af de digitale teknologier i sig selv og mindre på hvordan det indhold og de ideer der cirkuleres digitalt, kan påvirke unges syn på fremtidsmuligheder og uddannelse. Det vil vi med EDUCABLE-projektet gøre noget ved.
På tværs af tre datasæt og fire arbejdspakker undersøger vi de overordnede spørgsmål:
Hvordan skabes og udleves ideer om uddannelse og uddannelsesmestring (educability) i hverdagsskolelivet og i digitale fora?
Hvordan reflekterer de unge deltagere over deres uddannelsesveje og fremtidsmuligheder?
Hvilke kulturelle modeller for uddannelsesmestring (educability) kan vi identificere på tværs af de forskellige domæner?
På hvilke måder belyser svarene på disse spørgsmål de centrale udfordringer og relevante teoriudviklinger knyttet til nutidige masseuddannelsessystemer?
- Professor Rickard Jonsson, Stockholms Universitet
- Professor Jürgen Jaspers, Université Libre de Bruxelles
- Professor Julia Snell, University of Leeds
- Professor Roger Säljö, Göteborgs Universitet
- Senior Lecturer Caroline Tagg, Open University Milton Keynes
Støttet af
Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (Rådet for Kultur og Kommunikation) og samarbejder med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Projektperiode: Efterår 2024 - ultimo 2027
Projektdeltagere
NorS
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Larsen, Anne | Videnskabelig assistent | +4535324837 | |
Madsen, Lian Malai | Professor | +4535328319 | |
Møller, Janus Spindler | Lektor | +4535335742 | |
Olesen, Marie Panduro | Praktikant | ||
Stæhr, Andreas Candefors | Lektor | +4535335747 |
EVA (Danmarks Evalueringsinstitut)
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Kjærgaard, Sofie Dalum | Konsulent | +4535 254662 | sdk@eva.dk |
Nørreby, Thomas Rørbeck | Chefkonsulent | +4535254641 | trn@eva.dk |