Projekt grupper: En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Projekt grupper : En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. / Christensen, Gerd.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2013. 430 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Christensen, G 2013, Projekt grupper: En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

APA

Christensen, G. (2013). Projekt grupper: En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Vancouver

Christensen G. Projekt grupper: En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2013. 430 s.

Author

Christensen, Gerd. / Projekt grupper : En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2013. 430 s.

Bibtex

@phdthesis{74ce96178b684a8caa1f561858d52fe5,
title = "Projekt grupper: En unders{\o}gelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde p{\aa} universitetsniveau",
abstract = "Form{\aa}let med afhandling er at f{\aa} et indblik i de konsekvenser, som gruppearbejdet kan have for studerende, der arbejder i projektgrupper i studiesammenh{\ae}ng. Med en poststrukturalistisk og socialkonstruktionistisk optik g{\o}res dette dels igennem en genealogi, hvor gruppearbejdet som element i projektp{\ae}dagogikken f{\o}lges tilbage over tid til den tidlige reformp{\ae}dagogik, dels igennem en feltunders{\o}gelse af gruppearbejdet i projektstudier p{\aa} RUC og CBS. Igennem den genealogiske unders{\o}gelse er det blandt andet fundet, at gruppearbejdet altid har v{\ae}ret en del af projektp{\ae}dagogikken, men at de m{\aa}der, hvorp{\aa} man har argumenteret for gruppen har {\ae}ndret sig over tid. Endvidere er det fundet, at forhold af v{\ae}sentlighed for gruppearbejdet, herunder sp{\o}rgsm{\aa}let om lederskab, forsvinder ud af diskursen og g{\o}res vanskeligt tematis{\'e}rbare. Feltunders{\o}gelsen giver et indblik i, hvordan de studerende forvalter institutionernes normer for gruppearbejde, og hvordan de tildeler sig selv og hinanden positioner inden for bestemte kategorier, herunder k{\o}n, med v{\ae}sentlige konsekvenser for de individuelle l{\ae}ringsmuligheder. Her ses det endvidere, hvordan de forhold, der igennem genealogien blev fundet som tavstgjorte, stadig lever et effektfuldt liv i gruppearbejdet med v{\ae}sentlig betydning for de individuelle subjektiverings- og l{\ae}ringsmuligheder.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, pststrukturalisme, socialkonstruktionisme, genealogi, universitetsp{\ae}dagogik, projektarbejde, gruppearbejde",
author = "Gerd Christensen",
note = "Med resum{\'e} p{\aa} engelsk",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "9788776849191",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik (DPU), Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Projekt grupper

T2 - En undersøgelse af subjektiveringsmekanismer i gruppe- og projektarbejde på universitetsniveau

AU - Christensen, Gerd

N1 - Med resumé på engelsk

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Formålet med afhandling er at få et indblik i de konsekvenser, som gruppearbejdet kan have for studerende, der arbejder i projektgrupper i studiesammenhæng. Med en poststrukturalistisk og socialkonstruktionistisk optik gøres dette dels igennem en genealogi, hvor gruppearbejdet som element i projektpædagogikken følges tilbage over tid til den tidlige reformpædagogik, dels igennem en feltundersøgelse af gruppearbejdet i projektstudier på RUC og CBS. Igennem den genealogiske undersøgelse er det blandt andet fundet, at gruppearbejdet altid har været en del af projektpædagogikken, men at de måder, hvorpå man har argumenteret for gruppen har ændret sig over tid. Endvidere er det fundet, at forhold af væsentlighed for gruppearbejdet, herunder spørgsmålet om lederskab, forsvinder ud af diskursen og gøres vanskeligt tematisérbare. Feltundersøgelsen giver et indblik i, hvordan de studerende forvalter institutionernes normer for gruppearbejde, og hvordan de tildeler sig selv og hinanden positioner inden for bestemte kategorier, herunder køn, med væsentlige konsekvenser for de individuelle læringsmuligheder. Her ses det endvidere, hvordan de forhold, der igennem genealogien blev fundet som tavstgjorte, stadig lever et effektfuldt liv i gruppearbejdet med væsentlig betydning for de individuelle subjektiverings- og læringsmuligheder.

AB - Formålet med afhandling er at få et indblik i de konsekvenser, som gruppearbejdet kan have for studerende, der arbejder i projektgrupper i studiesammenhæng. Med en poststrukturalistisk og socialkonstruktionistisk optik gøres dette dels igennem en genealogi, hvor gruppearbejdet som element i projektpædagogikken følges tilbage over tid til den tidlige reformpædagogik, dels igennem en feltundersøgelse af gruppearbejdet i projektstudier på RUC og CBS. Igennem den genealogiske undersøgelse er det blandt andet fundet, at gruppearbejdet altid har været en del af projektpædagogikken, men at de måder, hvorpå man har argumenteret for gruppen har ændret sig over tid. Endvidere er det fundet, at forhold af væsentlighed for gruppearbejdet, herunder spørgsmålet om lederskab, forsvinder ud af diskursen og gøres vanskeligt tematisérbare. Feltundersøgelsen giver et indblik i, hvordan de studerende forvalter institutionernes normer for gruppearbejde, og hvordan de tildeler sig selv og hinanden positioner inden for bestemte kategorier, herunder køn, med væsentlige konsekvenser for de individuelle læringsmuligheder. Her ses det endvidere, hvordan de forhold, der igennem genealogien blev fundet som tavstgjorte, stadig lever et effektfuldt liv i gruppearbejdet med væsentlig betydning for de individuelle subjektiverings- og læringsmuligheder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - pststrukturalisme

KW - socialkonstruktionisme

KW - genealogi

KW - universitetspædagogik

KW - projektarbejde

KW - gruppearbejde

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 9788776849191

BT - Projekt grupper

PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

ER -

ID: 45452095