Flersprogethed og dansk som andetsprog
Danmark er karakteriseret ved at have en stærk norm om, at der skal tales dansk, og dansk på en særlig måde, samtidig er det en nation, der rummer mennesker med mange forskellige sproglige udgangspunkter. Sproglig mangfoldighed medfører både muligheder og udfordringer, spændinger og kreativitet. Vi arbejder primært med udgangspunkt i samfundsrelaterede problemstillinger, hvor sprog og især sproglig mangfoldighed spiller en rolle.
Vi tager udgangspunkt i samfundsinstitutioner såsom børnehaver, skoler, arbejdspladser, hospitaler, retten, og vi spørger ind til de oplevelser med sproglig mangfoldighed, man her har, samt hvordan rammerne i samfundet påvirker oplevelser, forventninger og potentiale. Analytisk og metodisk trækker vi på mange traditioner, men er forankret i sociolingvistikken og den etnografiske lingvistik. Etnografi, samtaleanalyse, diskursanalyse m.v. bringes i spil i analyser med fokus på fx sproglige ideologier, polysprogning, sproglig socialisering og sprogtilegnelse.
Projekter
Sociolingvistiske perspektiver på udfordringer i tolkede møder i den danske offentlige sektor
Dette forskningsprojekt undersøger de kommunikative udfordringer, der opstår, når borgere, der vurderes til at have behov for tolk, har kontakt med politi, domstole og sundhedsvæsen. Formålet med projektet er at opnå indsigt i sproglige, samfundsrelevante og kulturelle aspekter ved tolkede møder, herunder hvordan de forløber, samt hvilke erfaringer med og forventninger til møderne, de involverede parter har.
Læs mere på projektets hjemmeside.
Projektperiode: 2019-2022
Sprog, forventninger og højtuddannet international arbejdskraft
Dette projekt anlægger sprogvidenskabelige, etnografiske og juridiske perspektiver for at afdække udfordringer i ansættelser af og interaktion med udenlandske læger på danske sygehuse. Det udføres i et samarbejde mellem humaniora, jura, antropologi samt eksterne aktører i udviklingen af nye praksisser og rammer for rekruttering og fastholdelse af udenlandske læger. Projektet huses af Crown Princess Mary Center.
Projektperiode: 2021-
Modersmålsundervisning for sproglige mindretalselever i den superdiverse storby København
Dette projekt undersøgte sprogpraksisser i tilknytning til modersmålsundervisning i hovedstaden København. I projektet så vi på brug og forståelse af sprog blandt elever i forskellige klasser. Vi undersøgte, hvilken status og betydning modersmålsundervisning havde for de enkelte deltagere (børn, lærere og forældre), og hvordan modersmålsundervisning indvirker på individets identitet og sproglige repertoire.
Projektperiode: 2013-2016
Kontakt: Martha Sif Karrebæk
Hverdagssprogning hos børn og unge
Projektets undersøger folkeskoleelevers sprogbrug på en skole i København. Formålet er at forstå, hvordan sprogtræk og sprognormer tilegnes og udvikles af børn og unge i forskellige sammenhænge i hverdagen. Elevernes sprogbrug studeres ikke kun i skolen, men også i fritiden, på arbejde, på sociale netværkssider og lignende.
Læs mere på forskergruppens hjemmeside.
Dansk på arbejde
Dansk på arbejde er et fokusområde inden for Flersprogethed og dansk som andetsprog. Der arbejdes med området både i nye projekter og afsluttede studier.
I projektet Udenlandske læger undersøger Martha Sif Karrebæk sprog og forventninger til læger uddannet i forskellige lande, som skal ansættes og integreres i Danmark.
Marta Kirilova har undersøgt behovet for dansklæring blandt højuddannede internationale universitetsansatte.
Marta Kirilova har også forsket i jobsamtaler med minoritetsborgere som led i et kommunalt initiativ. Hun har været vejleder på flere projekter, som undersøger effekten af sprogpraktikker på forskellige arbejdspladser.
Læs om Language at work: Migrants and Nordic workplaces.
Kontakt: Marta Kirilova
Forskere
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Arnfast, Juni Søderberg | Lektor | +4535329309 | |
Karrebæk, Martha Sif | Professor | +4535329400 | |
Kirilova, Marta | Lektor | +4535330329 | |
Sørensen, Solvej Helleshøj | Ph.d.-stipendiat | +4535330745 |