Moderne skandinaviske litteratur- og kulturstudier (MosKa)

MoSka er et åbent forum for forskere, som beskæftiger sig med moderne nordisk litteratur og kultur.

Gruppen tæller både forskere fra NorS og forskere ansat ved andre institutter ved fakultetet.

Fælles for forskerne i gruppen er at vi beskæftiger os med litterære tekster og andre kulturprodukter i en samfundshistorisk kontekst og ofte med fokus på temaer og strømninger, som har været med til at forme og definere de moderne nordiske samfund og nordisk identitet i det 20. og det 21. århundrede.

Et fælles fokus er litteraturens vending mod det sociale, det til stadighed omdiskuterede velfærdssamfund i de nordiske lande. Det kan være tekster om social mobilitet, sygdom og normalitet, der ofte har etiske og politiske implikationer. Det kan også være tekster om forældreskab og kønsroller under forandring. Endelig kan det involvere spørgsmål om nationale identiteter og affektive fællesskaber, migration og det postkoloniale.

En anden fælles interesse for mange er gruppens forskere er sammenhængen mellem kultur, steder og geografier.

Dette indbefatter fx studier af litterære repræsentationer af nordiske steder, byer og landskaber. Under anvendelse af begreber og metoder fra moderne stedteori og kulturgeografi forsøger vi at etablere nye rumlige perspektiver på Skandinavien og Norden som region i verden.

En tredje fælles interesse er litteraturens sociologi, både i aktuelt og historisk perspektiv.

Dette indbefatter fx studier af tendenser på de nordiske bogmarkeder og studier af transmissionen af nordisk litteratur i en global sammenhæng – herunder begrebet verdenslitteratur. Hvad sker der, når nordisk litteratur og kultur eksporteres til udlandet, og hvordan spiller denne trafik sammen med forestillinger om Norden og Skandinavien?

Forskere

Navn Titel Telefon E-mail