Kommunikationsvanskeligheder
Forskergruppen Kommunikationsvanskeligheder hører under Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab. Forskergruppen har fokus på atypisk kommunikation, sprogbrug, sprogtilegnelse og sprogudvikling. Gruppens medlemmer forsker i afasi, høretab, læbe-ganespalte, udviklingsmæssige sprogforstyrrelser og stemmelidelser.
Vellykket kommunikation afhænger af et samspil mellem færdigheder, der trækker på:
- signalsystemer (sprog, gestus, mimik),
- socialkognitive og kognitive systemer (fx fælles intentionalitet, inferensdragning, hukommelse),
- motoriske outputsystemer (respirationsapparatet, stemmedannelsen, taleorganerne)
- sensoriske inputsystemer (hørelse, syn).
Svagheder eller mangler i et af disse systemer kan få konsekvenser for andre systemer og for individets evne til at kommunikere og interagere med andre. Kommunikationsvanskelighedernes omfang afhænger desuden af individets evne til at kompensere og af begge samtaleparters evne til at tilpasse interaktionen hensigtsmæssigt til omstændighederne.
Forskergruppen bag Kommunikationsvanskeligheder har tre hovedmål:
- At belyse atypisk stemme, tale og sprog, samt konsekvenserne for individets kommunikation.
- At udvikle og undersøge teoretisk motiverede vurderingsredskaber og interventionsprocedurer.
- At undersøge hvad kognitivt og sensomotorisk forårsaget atypisk kommunikation kan fortælle os om menneskers perception, tale, sprog og interaktion.
- Afasi, dvs. kommunikationsvanskeligheder som følge af et delvist eller fuldstændigt tab af sproglige færdigheder på grund af en hjerneskade, som indtræffer hos personen efter en typisk sprogudvikling har fundet sted.
- Høretab, som er en skade i det sensoriske inputsystem med konsekvenser for den enkeltes evne til at tilegne sig et talesprog og muligvis med konsekvenser for den kognitive udvikling
- Læbe-ganespalte, som er en medfødt ansigtsmisdannelse, der kan påvirke børns tale- og sprogudvikling i forskellig grad.
- Udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD), som er vanskeligheder med sprogtilegnelse og med at forstå, producere eller bruge sproget. Disse vanskeligheder udgør barrierer for kommunikation og indlæring.
- Stemmelidelser, som af funktionelle, organiske, neurologiske eller psykologiske årsager påvirker stemmens lyd og hørbarhed.
Alle disse vanskeligheder dækkes af gruppens medlemmer som helhed. Endnu en sprogvanskelighed er dysleksi (ordblindhed), der dækkes af et andet audiologopædisk fællesskab på NorS, Center for Læseforskning.
Forskergruppen bag kommunikationsvanskeligheder er beskæftiget i følgende projekter:
Improving communication between rehabilitation staff and patients with cognitive-communication disorders following traumatic brain injury (2020-2022)
Forskere: Iben Christensen
Syntaksforståelsens betydning for læseforståelse (2019-2022)
Forskere: Mads Poulsen (PI), Rikke Vang Christensen og Jessie Leigh Nielsen
Se projektbeskrivelse.
Is the lateralized readiness potential useful in resolving functional hearing loss? (2018- )
Forskere: David Jackson Morris og K. Jonas Brännström (Lunds Universitet) m.fl.
Adaptation and implementation of Supported conversation (SCA) for nursing staff working in stroke units (2018-2020)
Forskere: Mia Ingerslev Loft og Lise Randrup Jensen. Projektet er hjemmehørende på Neurologisk Klinik, Rigshospitalet-Glostrup.
Virker samtalepartnertræning? Vurdering af kommunikativ inddragelse (2018-2020)
Forskere: Jytte Isaksen og Lise Randrup Jensen. Projektet er hjemmehørende på Syddansk Universitet og udføres med støtte fra Trygfonden.
Gennemsnitlig grundtone i sammenhængende tale og udholdt vokal med og uden rammesætning (2017-)
Forskere: Jenny Iwarsson, Josefine Næs og Rikke Hollen Nielsen
ERP-indekser af talekontraster og tale-i-støj (2016- )
Forskere: David Jackson Morris, John Tøndering m.fl.
Sprogmentor - øget livskvalitet for børn med sprogindlæringsvanskeligheder (2016- )
Forsker: Rikke Vang Christensen
Beskrivelse og dokumentation af ‘bidende indånding’ som prosodisk markør i dialogmøder med praktiserende læger (2016-)
Forskere: Jenny Iwarsson, Gritt Overbeck, Ole Olsen
Communication with patients in post-traumatic confusional state after traumatic brain injury (2016-)
Forskere: Annesofie Ishøy Nielsen (Hvidovre Hospital), Emma Power (U. of Technology Sydney), Lise Randrup Jensen. Projektet er hjemmehørende på afd. for Højt Specialiseret Neurorehabilitering på Hvidovre Hospital.
Karakteristika ved narrativer fortalt af børn med og uden sprogforstyrrelser (2014- )
Forskere: Rikke Vang Christensen og Elisabeth Engberg-Pedersen
Timing Of Primary Surgery for cleft palate (TOPS): a randomised trial of palate surgery at 6 months versus 12 months of age (2010- )
William Shaw, Gunvor Semb, Anette Lohmander, Christina Persson, Elisabeth Willadsen, Jill Clayton-Smith, Inge Kiemle Trindade, Carrol Gamble, Nicola L Harman, Elizabeth J Conroy, Dieter Weichart, and Paula Williamson. Projektet er finansieret af Grants Number R21DE15128, U01DE018664 and U01DE018837 fra the National Institute of Dental and Craniofacial Research (NIDCR)
Scandcleft randomised trials of primary surgery for unilateral cleft lip and palate (1997- )
Forskere: Gunvor Semb, Anette Lohmander, Elisabeth Willadsen, Christina Persson, and the Scandcleft Group
Forskergruppen bag kommunikationsvanskeligheder vil her løbende uploade materialer, som gruppens medlemmer har været involveret i at udvikle. Det kan være materialer af både forskningsmæssig og klinisk relevans for kommunikationsvanskeligheder.
La Trobe Communication Questionnaire, dansk version.
Douglas, O’Flaherty and Snow, 2000.
Oversat og tilpasset til dansk i 2019 af Simone Emilie Sommer og Malene Ohrt Krogh.
La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) er et selvrapporteringsspørgeskema, der henvender sig til personer med kognitive kommunikationsforstyrrelser. Spørgeskemaet består af 30 spørgsmål, som alle omhandler kommunikative evner, der benyttes i samtale med andre. LCQ findes i to versioner hhv. til personer med kognitive kommunikationsforstyrrelser og til pårørende. Ved at inddrage personen med kognitive kommunikationsforstyrrelsers egen opfattelse af vanskelighederne opnås en forståelse af dels personens indsigt i egne ressourcer og begrænsninger, og dels af hvilke vanskeligheder personen selv er påvirket af i hverdagen. Ved at inddrage de pårørendes synspunkt giver det indblik i, hvordan personen med kognitive kommunikationsforstyrrelser kommunikerer i hverdagen uden for de logopædiske rammer.
- La Trobe Communication Questionnaire, Manual
- La Trobe Communication Questionnaire, Selvversion
- La Trobe Communication Questionnaire, Pårørendeversion
CCCABI – TJEKLISTE for kognitive kommunikationsforstyrrelser efter erhvervet hjerneskade, dansk version.
MacDonald, S., 2015.
Oversat og tilpasset til dansk i 2018 af Isabella Arentsen.
TJEKLISTE for kognitive kommunikationsforstyrrelser efter erhvervet hjerneskade (CCCABI) er et selvrapporteringsspørgeskema, der kan anvendes til at identificere tilstedeværelsen af kognitive kommunikationsforstyrrelser. Logopæder kan bruge CCCABI ved det første møde, første interview, ved hospitalssengen eller som en klinisk opfølgning til at planlægge senere vurdering. Andet rehabiliteringspersonale kan bruge CCCABI som en visiteringsindikator til rapportering af, om det er relevant at henvise til en logopæd. CCCABI kan også hjælpe mennesker med erhvervet hjerneskade og deres pårørende med at beskrive de kognitive kommunikationsforstyrrelser.
TJEKLISTE for kognitive kommunikationsforstyrrelser efter erhvervet hjerneskade (CCCABI) kan downloades frit fra MacDonalds hjemmeside via flg. link: : https://brainandcommunication.ca/wp-content/uploads/2019/03/CCCABI-Danish.pdf.
MacDonalds artikel fra 2021 om udviklingen af CCCABI og analyse af tjeklistens face- og indholdsvaliditet kan downloades frit fra ASHAs hjemmeside via flg. link: https://pubs.asha.org/doi/full/10.1044/2021_AJSLP-20-00155.
Forskere
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Christensen, Rikke Vang | Lektor | +4535328310 | |
Christensen, Iben | Tenure Track Adjunkt | +4535332802 | |
Iwarsson, Jenny | Lektor | +4535329100 | |
Morris, David Jackson | Lektor | +4535328660 |