Syntaksforståelsens betydning for læseforståelse

Projektets formål er at undersøge, hvor væsentlig en rolle syntaksforståelse spiller for grundskoleelevers læseforståelse, hvordan syntaksforståelsesfærdigheder udvikler sig, og om man med fordel kan understøtte syntaksforståelse gennem særligt tilrettelagt undervisning.

Læseforståelse er afgørende for udbyttet af meget undervisning. God læseforståelse kræver blandt andet syntaksforståelse, dvs. at man uddrager information fra ords rækkefølge. Det kunne fx være den overraskelse, at pigen løftede, i sætningen ”Den stærke mand blev løftet af den spinkle pige”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskere

Interne

Navn Titel Telefon E-mail
Christensen, Rikke Vang Lektor +45 353-28310 E-mail
Nielsen, Jessie Leigh Ph.d.-stipendiat +45 353-30333 E-mail
Poulsen, Mads Lektor +45 353-29131 E-mail

Eksterne

Helle Hallenberg Hansen, Lektor, Professionshøjskolen København

Martin Hauerberg Olsen, Lektor, Professionshøjskolen København

Støttet af

DFF

Projektet er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, bevilling 8091-00021B

Projektperiode: 2019-2023

Projektansvarlig: Mads Poulsen