Syntaksforståelsens betydning for læseforståelse
Projektets formål er at undersøge, hvor væsentlig en rolle syntaksforståelse spiller for grundskoleelevers læseforståelse, hvordan syntaksforståelsesfærdigheder udvikler sig, og om man med fordel kan understøtte syntaksforståelse gennem særligt tilrettelagt undervisning.
Læseforståelse er afgørende for udbyttet af meget undervisning. God læseforståelse kræver blandt andet syntaksforståelse, dvs. at man uddrager information fra ords rækkefølge. Det kunne fx være den overraskelse, at pigen løftede, i sætningen ”Den stærke mand blev løftet af den spinkle pige”.
Læseforståelse er afgørende for udbyttet af mange undervisningsaktiviteter – fra at værdsætte litteratur til at forstå miljøudfordringer til at løse matematiske problemer. Læseforskningen har hidtil overvejende fokuseret på vigtigheden af, at børn lærer at afkode bogstaver til ord og forstå ordene. Men god læseforståelse kræver også, at børnene kan uddrage information fra ordrækkefølge, dvs. sætningens syntaks. Selv børn, som kender betydning af de enkelte ord i sætningen, kan gå glip af den information, som ligger i ordrækkefølgen. Projektets overordnede formål er at undersøge, hvor væsentlig en rolle syntaksforståelsen er for grundskoleelevers læseforståelse.
Projektet har særligt fokus på mellemtrinnet, da eleverne her i vid udstrækning forventes at have lært at afkode fra bogstaver til ord. I stedet for at lære at læse, skal de nu begynde at læse for at lære. Kravene til læsning skifter derfor, teksterne bliver mere komplicerede, og for nogle elever volder dette vanskeligheder. Projektet undersøger forskellige kilder til disse vanskeligheder, men med særligt fokus på syntaksforståelse.
Vores erfaring er, at undervisere er opmærksomme på muligheden for mangelfuld sætningsforståelse, men savner viden om, hvordan vanskelighederne kan afdækkes og håndteres. Projektet skal bidrage med konkrete materialer og tilgange til såvel afdækning som undervisningstiltag.
Projektet består af tre delundersøgelser af elever i grundskolen.
Den første undersøgelse afdækker, hvor stærk sammenhængen er mellem syntaksforståelse og læseforståelse, og hvordan syntaksforståelse relaterer sig til andre sproglige færdigheder.
Den anden undersøger, hvordan syntaksforståelse udvikler sig op gennem grundskolen.
I den tredje undersøgelse gennemfører vi undervisningsforløb for elever, der har milde til svære syntaksforståelsesvanskeligheder, og vurderer forløbenes virkningen på elevernes syntaks- og tekstforståelse.
30. september 2019: Temaeftermiddag om sammenhænge mellem sprogfærdigheder, hukommelse og læringsmuligheder i skolen.
Introduktionsvideoer om sprogforstyrrelser
- Nielsen, J. L., Christensen, R. V., & Poulsen, M. (advance online). What’s format got to do with it? A comparison of three syntactic comprehension measures. Journal of Research in Reading. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12438
- Poulsen, M., Nielsen, J. L., & Christensen, R. V. (2022). Remembering sentences is not all about memory: Convergent and discriminant validity of syntactic knowledge and its relationship with reading comprehension. Journal of Child Language, 49, 349-365. https://doi.org/10.1017/S0305000921000210.
- Olsen, M. H., & Poulsen, M. (2022). Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster. Nydanske sprogstudier, 60, 83-11. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129350
- Vang Christensen, R. (2019). Sentence Repetition: A Clinical Marker of Danish Developmetal Language Disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62, 4450-4463. https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-L-18-0327
- Grandjean, D., & Poulsen, M. (2017). Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns lytte- og læseforståelse [Is syntax a bottleneck in comprehension? An investigation of the role of syntax in children’s listening and reading comprehension. Nydanske sprogstudier, 52-53, 207-230. https://doi.org/10.7146/nys.v1i52-53.26264
- Poulsen, M., & Gravgaard, A. K. D. (2016). Who Did What to Whom? The Relationship Between Syntactic Aspects of Sentence Comprehension and Text Comprehension. Scientific Studies of Reading, 20, 325-338. https://doi.org/10.1080/10888438.2016.1180695
Forskere
Interne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Christensen, Rikke Vang | Lektor | +4535328310 | |
Poulsen, Mads | Lektor - forfremmelsesprogrammet | +4535329131 |
Eksterne
Helle Hallenberg Hansen, Lektor, Professionshøjskolen København
Martin Hauerberg Olsen, Lektor, Professionshøjskolen København
Støttet af
Projektet er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, bevilling 8091-00021B
Projektperiode: 2019-2023
Projektansvarlig: Mads Poulsen