Narrativ medicin
Tværfaglig forskning og undervisning
Narrativ medicin tilstræber at blive et afgørende bidrag til at besvare den komplekse samfundsudfordring med udvikling af et sundhedssystem, der sætter patientens stemme, historie og perspektiv i centrum. Der tilstræbes desuden en bedre balance mellem menneske, sundhed og samfund.
Narrativ medicin fokuserer på følgende forskningsspørgsmål:
- Hvordan kan vi styrke sundhedsprofessionelles kompetence til at reflektere over og forstå patienters udfordringer med deres sundhed?
- Hvordan kan vi styrke patienters evner til at håndtere deres egne sundhedsudfordringer?
- Hvordan kan vi gennem analyser af bl.a. skønlitteratur bidrage til en bedre forståelse af forholdet mellem menneske, sundhed og samfund?
- Element i valgfag på medicin KA ”Etiske dilemmaer inden for medicin – lægens rolle belyst ved litteratur og film”. Kursusansvarlig Michael Kjær.
- Element i valgfag på medicin KA ”Gerontologi”. Kursusansvarlig Charlotte Juul Nilsson.
- Valgfag på dansk KA ”Litteratur og sundhed”. Kursusansvarlig Anders Juhl Rasmussen.
- Efteruddannelseskurser i Lægeforeningen. Kursusansarlige Anders Juhl Rasmussen og Morten Sodemann.
- Efteruddannelseskurser i Region Hovedstaden. Kursusansvarlige Anders Juhl Rasmussen og Jeanette Bresson Ladegaard Knox.
- Kreativt læse- og skriveværksted for mennesker med alkoholafhængighed og overvægt i risiko for at udvikle leversygdom
- Kreativt skriveværksted for mennesker i rehabilitering efter kræftsygdom
- Kreativt skriveværksted for mennesker med en spiseforstyrrelse
- Kreativt skriveværksted for mennesker i fertilitetsbehandling
Antologier
Rasmussen, A.J. & Sodemann, M. (red.). (2024) Narrative Medicine: Trauma and Ethics. Vernon Press.
Rasmussen, A.J., Mai, A.-M. & Hansen, H.P. (red.). (2022) Narrative Medicine in Education, Practice, and Interventions. Anthem Press.
Rasmussen, A.J., Maagaard, C.A., Bygum, A. & Sodemann, M. (red.). (2021) Enhver sygdom er en fortælling. Litterære tekster. Syddansk Universitetsforlag.
Rasmussen, A.J., Mai, A.-M. & Hansen, H.P. (red.). (2021) Narrativ medicin i uddannelse og praksis. Gads forlag.
Rasmussen, A.J. (red.). (2017) Læse, skrive og hele. Perspektiver på narrativ medicin. Syddansk Universitetsforlag.
Bogkapitler
Rasmussen, A.J., Thiele M., J.K. Hansen, & Nielsen, A.S. “Aesthetic Stories to Address Stigma. A Novel Intervention Model”. Flynn, C, Hurley, U (eds.). Beyond Words: Interdisciplinary Explorations in Creative Writing and Wellbeing. Bloomsbury [in progress]
Rasmussen, A.J. & Sodemann, M. (2023) ”Narrativ medicin. Fremme af lydhørhed gennem læsning og skrivning”. I Christensen, M.K. & Kjær, L.B. (red.). Medicinsk didaktik. FADL’s Forlag, s. 128-141.
Rasmussen, A.J. (2023) ”Angst og psykose. Om Tove Ditlevsens sene forfatterskab”. I Dam, A.E. og Christensen, M.F. (red.) Angst i dansk litteratur. Aarhus Universitetsforlag, s. 189-210.
Laursen, S.S., Rasmussen, A.J., Andersen, T.R. & Hansen, H.P. (2023) ”It Really Just Wrote Itself: Facilitated Creative Writing for People With Chronic Illness”. I Casal, T. & de Jesus Cabral, M. (red.). Global Perspective on Probing Narratives in Healthcare. IGI Global, s. 97-112.
Nielsen, A.S. & Rasmussen, A.J. (2021) ”Evidens for effekt? Sundhedsvidenskabelig dokumentation af kreative skriveværksteder”. I Jespersen, M.R., Gammelgaard, L. & Uldbjerg, S. (red.). Skrivning og sundhed. Aarhus Universitetsforlag, s. 163-184.
Andersen, M.K., Bygum, A. & Rasmussen, A.J. (2021) ”Narrativ medicin – komplekse relationer”. I Hvidt, E.A., Søndergaard, J. & Grønning, A. (red.). Relationer i sundhedsvæsenet – hvorfor og hvordan? Samfundslitteratur, s. 175-190.
Rasmussen, A.J. & Wohlmann, A. (2019) ”Narrativer og empati: Brugen af litteratur i narrativ medicin”. I Mai, A.-M. (red.). Litteratur i brug. Forlaget Spring, s. 258-282.
Tidsskriftartikler
Hansen, T. G., Rasmussen, A.J., Mai, A-M., Rossing, C., Andersen, M. K. & Hedegaard, U. (2024). “Pharmacists’ empathy after a postgraduate course in narrative medicine: An observational study”. International Journal of Clinical Pharmacy. 8 s.
Rasmussen, A.J. “To be Able to Live Among the Deads. Parody and Empathy in Harald Voetmann’s Amduat. An Oxygen Machine”. Journal of Research in Sickness and Society, special issue “Next of kin” [in progress]
Rasmussen, A.J., Hansen, J.K., Nielsen, A.S. & Thiele, M. (2023) ”Kan narrativ medicin medvirke til at mindske stigmatisering i sundhedsvæsnet? Om læse- og skriveværkstederne i DECIDE-projektet på Odense Universitetshospital”. Bibliotek for Læger nr. 1, s. 40-59.
Andersen, T.R., Laursen, S.S., Hansen, H.P. & Rasmussen, A.J. (2022). ”Skrift som sansenær erindring: En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom”. I Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing, vol 4, nr. 2.
Graabæk, T., Rasmussen, A.J., Mai, A.-M., Rossing, C. & Hedegaard, U. (2022) “Can Literary Reading and Writing Improve Pharmacists’ Medication Counselling? A Feasibility Study of Pharmacists’ Efforts to Achieve Competence in Narrative Medicine”. Pharmacy Education, vol 22, nr 1, s. 744-760.
Rasmussen, A.J., Bernhardsson, K., Bondevik, H. & Knox, J.B.L. (2021) “Sundhedshumaniora i sygepleje”. Sygeplejersken, nr. 4, s. 56-61.
Rasmussen, A.J. (2021) “Spaces of Psychosis and Poetics in Tove Ditlevsen’s Novel The Faces”. Synapsis – A Health Humanities Journal, online.
Rasmussen, A.J. & Hørder, M. (2020) ”Places and Spaces in the Danish Health Services Over Time”. Synapsis: A Health Humanities Journal, online.
Kjær, M., Kjældgaard, L.H., Riis, J., Greisen, G. & Rasmussen, A.J. (2020) “Skønlitteratur og film i pandemines tid”. Ugeskrift for Læger, nr. 12-13, online.
https://ugeskriftet.dk/nyhed/skonlitteratur-laeger-i-en-pandemitid
https://ugeskriftet.dk/nyhed/film-laeger-i-en-pandemitid
Rasmussen, A.J. & Sodemann, M. (2020) ”Narrativ medicin som nyt, interdisciplinært felt”. Ugeskrift for Læger, nr. 182, online.
Aviser
Rasmussen, A.J. & Nielsen, A.S. (8. mar. 2023) ”Nej, Jakob Engel-Schmidt. Man bliver ikke nødvendigvis rask af at skrive og læse lyrik”. Altinget.dk
Rasmussen, A.J., Hansen, J.K., Nielsen, A.S. & Thiele, M. (21. feb. 2022) ”Kunst er livsvigtig for menneskers sundhed og selvbillede”. Altinget.dk
Universitetsopgaver
Angst, eksistens og skabelse af Andreas Isbrandt Løvenskjold. Fri skriftlig hjemmeopgave. 2. jan 2024
At mime en uvirkelig virkelighed af Cæcilie Brøns-Hansen. Fri skriftlig hjemmeopgave. 2. jan 2024
Hører I mig? Om psykiatri, oprør og æstetik hos Bjørn Rasmussen og Asta Olivia Nordenhof af Hannah Nielen-Danø. Speciale, september 2024.
Litteratur som ømhedsaktivisme af Andrea Koefoed Friedrichsen. Fri skriftlig hjemmeopgave. 2. jan 2024
Samarbejde om det oplevede som litterær handling efter den gamle verdens farmakologi af Heidi Phoebe Holm Nikolaisen. Fri skriftlig hjemmeopgave. 2. jan 2024
Syge roser af Ida Katrine Brus. Fri skriftlig hjemmeopgave. 2. jan 2024
Om traumet som litterært motiv af Hannah Nielsen-Danø. Fri skriftlig hjemmeopgave. 19. feb 2024
Radio: "Skal vi lege læge"
11. maj 2022: Udsendelse fra DR1 "Skønlitteratur", med Morten Sodemann og Anders Juhl Rasmussen om narrativ medicin i uddannelse og praksis.
Webinar: "Lægevidenskab og poesi"
6. april 2022: Læge, professor i almen sexologi og forfatter Christian Graugaard og Anders Juhl Rasmussen i samtale om lægekunst, litteratur og humaniora i anledning af tekstantologien Enhver Sygdom er en fortælling.
Film: "Hvad får læger ud af at være i en læsegruppe"
1. februar 2022: I en film udarbejdet for Lægeforeningen fortæller Anders Juhl Rasmussen om værdien af at læse litteratur.
Webinar: "Skærper livserfaringer synet på litteratur?"
25. august 2021, webinar - Skærper livserfaringer synet på litteratur?. Forfatter Naja Marie Aidt og Anders Juhl Rasmussen i samtale om livserfaringer, at miste sproget og bogen Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog.
Podcast: "Narrativ medicin - kunsten at læse, skrive, lytte og forstå"
1. marts 2021, podcast - Stetoskopet har talt med Anders Juhl Rasmussen en medicinstuderende Julie Ravn.
Lecture: "Narrative medicine - How studying literary fiction and creative writing can contribute to healthcare professionals education and the rehabilitation of chronically ill people.”
25. september 2018, Københavns Universitet. Forelæsning af Anders Juhl Rasmussen med engelske undertekster.
- Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora, Lunds Universitet
- Division of Narrative Medicine, Columbia University
- Nordic Network for Narratives in Medicine
- CHCI Medical and Health Humanities Network
- Narrative Medicine International
- Center for Humanistisk Sundhedsforskning, SAXO, KU
- Center for Culture and the Mind, ENGEROM, KU
Forskere
Interne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Høeg, Tine | Ekstern | +4535335433 | |
Kjær, Michael | Klinisk professor | +4538635055 | |
Knox, Jeanette Bresson Ladegaard | Seniorforsker | +4535337334 | |
Nilsson, Charlotte Juul | Lektor | +4535327122 | |
Rasmussen, Anders Juhl | Lektor | +4535335416 |
Eksterne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Sodemann, Morten | Klinisk professor, Syddansk Universitet, Danmark | +4560111923 | |
Nielsen, Anette Søgaard | Professor, Syddansk Universitet, Danmark | +4565503671 | |
Bernhardsson, Katarina | Lektor, Lunds Universitet, Sverige | +45462228466 | |
Goyal, Rishi | Klinisk lektor, Columbia University, USA | ||
Nielsen, Svarre Henriette | Klinisk professor, Hvidovre Hospital | ||
Madsen, Svend Aage | Forskningsleder, Rigshospitalet |
Støttet af
Kalender
-
10. juni - 11. juni 2025
Call for papers: Educational Aspects in Medical and Health Humanities
-
24. okt. 2024, kl. 10.00-16.00
Fertilitet og forældreskab
-
2. okt. 2024, kl. 16.00-18.00
Medicinsk humaniora 2: Hospitalsophold og stigma
-
12. juni 2024, kl. 16.00-18.00
Medicinsk humaniora 1: Traumer, angst og litteratur